Fórum - Téma


Zapnutí 4x4 - SF 1999


Fórum Forester I SF Zapnutí 4x4 - SF 1999

Informace o modelu: Subaru Forester I SF



2017-01-06 07:35:01

Dobrý den,

hloupý dotaz, ale pro objasnění - zdědil jsem nečekaně Subaru Forester 1999, 2.0, manuální převodovka. Do včerejška, kdy jsem auto dovezl, jsem jezdil pouze s předokolkami bez 4x4. Můžete mi, prosím, někdo říct, jak a kdy zapnout pohon 4x4? Vedle ruční brzdy je ještě jedna páka, předpokládám, že to bude ono. Má se před tím vyšlápnout spojka? Zapíná se to za jízdy nebo musí být vozidlo v klidu? Do jaké rychlosti se může v režimu 4x4 jet? V anglickém manuálu jsem to nenašel.

Děkuji za odpovědi.

A. S.

2017-01-06 07:46:50

Ahoj, 4x4 běží stále. Nejde zapnout ani vypnout. A ta páka vedle ručky je ovládání redukce. Nahoru redukované převody, dolů klasické převody, přepínat se spojkou. Redukované jsou do těžkého terénu nebo rozjezdy s těžkým přívěsem ;)

Jinak gratuluji k výbornému vozítku. Já ho koupil pouze jako pracanta na cesty na chalupu a dopadlo to tak, že jezdím už výhradně jen s forestrem :D

2017-01-06 11:39:13

max_cz: Ahoj, díky za objasnění. A co znamenají ty redukované a klasické převody? Takže když se budu někdy brodit ve sněhu nebo ledu, případně blátě, tak dám páčku nahoru?

Já toho moc nenajezdím, max. 1000 km za měsíc (mám všechno při ruce, práci, obchody, příbuzné), proto mám staré VW Polo, které se bohužel kazí víc, než je zdrávo, ale jezdí, nové auto nepotřebuju. Ale pravdou je, že když jsem sedl poprvé do Forestera, tak už teď nějak tuším, že Polo bude stát na parkovišti a bude jako záložní vozidlo, leč spotřeba Forestera mě trochu děsí, ale s mým měsíčním nájezdem to zase taková hrůza nebude.

2017-01-06 12:08:15

supertramp: redukci na vlečení přívěsu, zácpa a popojíždění ve městě nebo nově i na dálnici :) Spotřebu při nájezdu do 1000km hoď za hlavu, chápu i ten pocit že do teď si jezdil v plechu na kolech a nyní si vyzkoušel i auto, doporučuji vždy mít vydupnutou spojku a nemít to roztočený jak cirkulárku.

2017-01-06 12:18:38

liborini: Díky za odpověď. Tak já už jsem jezdil s kde čím, jak se říká, dokonce i s moderním strojem, v práci mám transportera, permanentní čtyřkolku, ale do těžkého terénu se dostanu tak v 5% případů, kdy s tím jezdím. Ale všechno pokořil až příchod Forestera. To auto má své kouzlo. Snad jediné auto, které jsem kdy skutečně miloval (nepočítám-li teď čerstvou náklonnost pro Forestera) byla Mazda MPV 2.5 benzin, automat. To auto bylo stejně krabicoidní jako Forester, z venku vypadalo, že zažilo válku, vnitřek byl vybydlený (skutečně vybydlený, byla to přestavba na campervan - auto pro spaní), ale mělo to v sobě něco, co znají asi jen příznivci Subaru. Motorově to šlapalo jak hodinky.

2017-01-06 12:32:48

supertramp: já jezdil 2.0T v automatu Forestera SF,hnus se na to koukat, obouchaný a přesto výtečné vozidlo, vyjelo to vše,silák tahoun a nikdy mne nenechal ve štychu,už jsem zůstal u OUT3.0 v automatu, manuál už trpim jen ve služebním voze :)

2017-01-06 12:37:26

supertramp: Redukce ti změní převodový poměr v převodovce, takže má větší sílu (vyšší otáčky) v nižší rychlosti. Takže ideální když se rozjíždíš s 2t vlekem nebo taháš z příkopy zapadlý MAN :D A nebo ve zmíněných zácpách. Neničíš spojku a můžeš se pomalu šourat :)

Spotřeba při courání po městě je horší cca 10L, ale při delších jízdách jsem se dostal i na 6L.

2017-01-06 12:51:28

max_cz: Aha, díky, tak už to chápu! Moje polo jezdí v zimě za 8 litrů, tak to snad nějak už přežiju ty dva litry navíc. Jen se bojím pak případných oprav, aby mě to nesežralo.

2017-01-06 12:57:01

liborini: Zvyk na automat je rychlý, co? Když jsem se adaptoval na jízdu s automatem (ve zmiňované Japonečce), musel jsem se zároveň naučit jezdit v levém pruhu. Prvních 200 km byla celkem komedie, na automat jsem si zvykl relativně rychle, akorát ta levá noha měla pořád tendence mačkat imaginární spojku. Nicméně jízda v levém pruhu byla o něco horší. I po 2 letech si dost dobře pamatuju zmatený výraz jedné důchodkyně, před kterou jsem se vynořil a zastavil asi 2 metry od čumáku jejího vozu, kdy jsem se zapomněl a při odbočce na parkoviště se prostě klasicky vecpal do pravého pruhu jako v ČR.

Po návratu zpátky do vlasti jsem se skutečně těžce přeorientovával zpět na pravý jízdní pruh, ale daleko horší bylo zvyknout si zase na manuál. Připadal jsem si jak úplný trotl, profesionální řidič, který "zapomněl" jak se jezdí s manuální převodovkou.

2017-01-06 13:09:53

supertramp: Oprav se vůbec neboj. Jde na to sehnat všechno a ceny v pohodě. Za víc než rok provozu, žádná porucha. Jen údržbové věci. A navíc jednoduchá technika, 90% věcí si zvládnu vyměnit sám a to nejsem žádný automechanik. Všechno má svou logiku a všude se dá v pohodě dostat.

Když to porovnám s druhým autem Ford Mondeo, tak to je horor.... Vše řízené elektronicky, furt se něco sere a všude debilní přístup :D

2017-01-06 15:19:34

supertramp: jj, nechápu proč se vůbec manuál vyrábí, to je tak pohodlné :) u GTčka ale měl klacek do ruky svoje kouzlo, ale třebas pádla pod volantem už taky umí pěkně řadit a ruce držej volant, dobrý třeba do terénu.

2017-01-06 22:22:03

max_cz: Tak snad ty opravy nebudou hned potřeba, protože s mojí šikovností dokážu tak max. vyměnit kolo, po stránce odborné to nechám na servisu.

2017-01-06 22:35:36

liborini: Jo, automat je prostě něco, na co se velice lehce zvyká a těžko se odvyká. Pádla jsem ještě nezkoušel, na takové auto jsem si zatím ještě nevydělal. Jinak dnes jsem byl "Lesníka" otestovat do terénu, projel jsem se zasněženou polňačkou, zamrzlým a zasněženým polem, vyplašil stádo srnek, sjel prudší kopec, vyjel kopec... Neuvěřitelný a návykový zážitek. Za život jsem vyzkoušel už x aut, ale žádné mě neuchvátilo tak, jako při řízení Forestera. Nicméně jsem našel už i pár věcí, které trochu zamrzí, ale to se nedá nic dělat - např. se nohou opírám o středový panel a při jízdě na delší vzdálenost bych asi trpěl, se svými 192 cm to není úplně pohodlné, výškově nenastavitelný volant, stísněnější interiér (pro moji postavu).

A mám ještě jeden (hloupý, ale nedá mi to) dotaz - je u tohoto auta možné, že nejsou "vestavěná" obrysová světla? Ptám se pro to, protože např. interiérové světlo se automaticky nerozsvítí při otevření dveří (tato funkce tam prostě chybí, auto je např. paradoxně vybaveno elektrickým střešním oknem, ale automatické rozsvícení int. světla tam není, jsou tam pouze dvě tlačítka na rozsvícení jednotlivých lampiček), což mi přijde na takové auto docela silné kafe. A k obrysovým světlům - při otočení ovladače se nezapnou ani přední, ani zadní světla, zapnou se až potkávací. Je to vada na elektronice konkrétního kusu a nebo je to prostě doména tohoto japonského vozu?

2017-01-06 22:53:52

Obrysovky se zapinaji tlačítkem před volantem, protože po vypnutí klíčků se odpojí kompletní elektroinstalace. Osvětlení vevnitř mě štve stejně, bohužel vlastnost tohoto vozu :)

2017-01-06 22:56:48

max_cz: Já jsem si toho tlačítka všiml, zkusil jsem ho zmáčknout, ale nic se nestalo ani tak. Zítra na to ještě mrknu. Ale abych rozsvítil světla (potkávací), musím otočit páčkou 2x. K čemu je tedy první otočení? Tak to vnitřní osvětlení mě teda šokuje... Na to, jaký je to koráb je toto skutečně extrémní blbost. :-D

2017-01-07 11:30:00

Vždyť to vnitřní světlo má přepínač se třemi polohami. Uprostřed vypnuto, na jednu stranu zapnuto a na druhou stranu "auto" (rozsvítí se otevřením dveří). A to samé má světýlko v kufru...

2017-01-07 11:36:51

havran: Problém je, že nic takového tam není, např. na mém starém VW polo to tak je, ale tady u tohoto Forestera ne. Přikládám obrázek, jak to tam vypadá (obrázek je ilustrační, já tam mám ještě tlačítko pro otevírání střešního okna, ale jinak tlačítka a osvětlení jsou jako v mém autě).

2017-01-07 11:42:21

Jo aha, ty myslíš čtecí lampičky :) No tak ty se fakt zapínají jen vypínačem. To interiérové světlo, o kterém jsem psal, je zhruba uprostřed stropu, asi spíš blíž k zadním sedačkám :)

2017-01-07 11:46:28

havran: Tak na to ještě mrknu. Já jsem totiž zvyklý na int. světlo u zrcátka, je to blbé, ale do zadní části auta jsem se ještě nedostal, stejně tak ještě ani do kufru, není čas. Jen jsem to párkrát projel. I tak díky za odpověď. No a ještě se zeptám tebe, když zapínám světla (potkávací), musím otočit páčkou 2x. K čemu je první otočení? Myslel jsem, že je to na parkovačky jako u všech (většiny?) aut, ale kolega v tomto fóru mi řekl, že se parkovačky zapínají při odpojení klíčku tím tlačítkem nad volantem.

2017-01-07 12:01:12

Jo, první poloha jsou parkovačky a druhá potkávací, ale svítí jen při zapnutém klíčku, takže je v klidu můžeš nechávat zapnuté a nestarat se o zapínání světel (i když na druhou stranu startování se zapnutýma světlama prý snižuje životnost žárovek). Na to tlačítko nad volantem bacha, to jsou parkovačky, které svítí i bez zapnutého klíčku a hodně lidí si tím vybilo baterku, protože si to omylem přepli při nulování počítadla km :D

A mrkni pořádně na ten volant, výškově stavitelný je, podélně už ovšem bohužel ne. Mám taky 191cm :) Páčka je na levé straně ;)


Odpovědět