Fórum - Téma


Chování a jízda s automatickou převodovkou CVT


Fórum Legacy V BM / BR Chování a jízda s automatickou převodovkou CVT

Manuály  |  Inzerce  |  Model Subaru Legacy V BM / BR  |  Naše vozidla



2015-02-04 10:44:21

Založil jsem toto téma pro zaznamenání zkušeností majitelů vozů s Lineartronickem pro případné další zájemce o koupi, nebo zjišťování stávajících majitelů, zda jsou chování této specifické převodovky v konkrátních podmínkách normální, či ne.

Tato převodovka se vyrábí v Subaru už min. 5 let, tak pokud máte nějaké dlouhodobější zkušenosti, prosím o postřehy.

Sám mám auto teprve 2 měsíce, spolu s nejslabším motorem 2.0 benzín a jsem vcelku spokojen. Hlavně proto, že moje jízdy jsou ze cca 70% po městě tam, kde je tato převodovka určená.

Byl jsem docela příjemně překvapen, jak auto táhne při rozjezdu bez prodlevy, tak jak psali v recenzích novináři. Jsou ale některé momenty, které trápí asi všechny automaty, CVT nevyjímaje. Jde mi hlavně o pomalé podřazování. Převodovka se v ustálené rychlosti snaží držet co nejmenší otáčky, kvůli spotřebě a pokud chcete začít předjíždět, nějakou chvíli jí trvá, než pozná, co vlastně po ní chcete.

Stejný problem při rozjezdu z křižovatky. Tedy pokud na ní nezůstanete stát déle. Když totiž přijedu na křižovatku a zastavím se jen na cca 1sec, zřejmě převodovka nestihne přeřadit na 1.stupeň a já se začnu rozjíždět na pravděpedobně 2. nebo možná i vyšší stupeň. Nepříjemné!

Jaké jsou Vaše zkušenosti?

2015-08-25 18:51:01

lades:

Mám Legacy 2.5i a výše zmiňované problémy s automatem nemám.

Tedy 2.5i se rozjíždí vždy bez jakéhokoliv náznaku zpoždění.

Začaly mě bavit pádla pod volantem. Podřazení do zatáček nebo z kopce, prostě luxus!

2015-08-26 09:22:20

petr.dohnal:

Dík za postřehy. Četl jsem si i Tvoji recenzi na 2,5litr. Musím přiznat, že jsem také původně chtěl 2,5i, ale nějak tehdy použitý zrovna nebyl k mání.

Možná moje "problemy" způsobuje slabší motor v kombinaci s LPG. Naštěstí to není tak často.

Přidám další postřehy po cca 6měsících dalšího ježdění:

Někde jsem četl, že Lineartronik není vlastně stálá 4x4. Že fungije podobně jako Haldex. Po mých zkušenostech bych tomu věřil. V zimě na sněhu jsem nejdřív projel dvě křižovatky mezi vesnicemi smykem, než jsem zjistil jak brzdit motorem. Pokud je totiž zvolený automatický režim, auto vůbec po ubrání plynu nebrzdí motorem a ztrácí trakci. Jakmile ale přidáte plyn, vůz se okamžitě srovná jako by najel na koleje. Pokud tedy chci před křižovatkou snížit rychlost, přepnu na manuál s pádly pod volantem. V tomto režimu se vůz chová jako stálá 4x4. Jinak vůbec na sněhu je lepší mít zaplý manuální režim. Převodovka si neřadí na vyšší stupně sama kvůli spotřebě.

2015-08-27 15:44:12

Legacy 2.5i je 4x4 permanentní symetrický pohon na všechny kola. Jak s manuálem tak s automatem.

Žádný haldex!

2015-08-29 09:12:17

petr.dohnal: ono je to trošku složitější a i když se říká že Subaru je za všech okolností stálá 4x4. U modelů s MT je to tak, ale u některých automatů se to opravdu trochu tomu Haldexu podobá. Třeba u CVT není středový diferenciál a bez něj to jako "natvrdo" zkrátka nejde. To samé platí i u starších modelů 2,0 a 2,5 s AT, jen u 3,0 a 3,6 je to jinak, tam je systém pohonu VTD a ten má i středový dif a je to stálá 4x4. Už to tu asi bylo, ale dám sem ty způsoby pohonu znovu.

2015-08-29 17:54:36

Díval jsem se do knížky k Legacy Lineartronic , kterou jsem dostal k autu.

Pohon 4x4: Symmetrical AWG.

Jde o elektronicky řízený pohon AWD s lepší spotřebou paliva a jízdní stabilitou.

Originální elektronicky řízený lamelový diferenciál Subaru (vícelamelová hydraulická spojka MP-T) upravuje v reálném čase rozdělení hnacího momentu mezi kola přední a zadní nápravy v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách. Systém zpravidla rozděluje hnací moment v poměru 60:40 mezi přední a zadní nápravu. Přínosy pohonu AWD zde znásobuje tím, že za všech okolností poskytuje stabilní a bezpečné jízdní vlastnosti nezávislé na schopnostech řidiče.

Tento systém pohonu 4 x 4 je v Legacy 2.5i s převodovkou Lineartronic.

2015-08-30 12:55:15

petr.dohnal: tenhle systém teď už cpou skoro do všech aut, protože CVT je napříč modely čím dál rozšířenější . Právě ty věty - Originální elektronicky řízený lamelový diferenciál Subaru (vícelamelová hydraulická spojka MP-T) upravuje v reálném čase rozdělení hnacího momentu mezi kola přední a zadní nápravy v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách mi silně připomínají Haldex a nejenom ten, podobně to má i BMW, Mazda, Hnojdé a další, prakticky všichni s napříč uloženým motorem, protože tam to jinak ani nejde . Je to levnější výrobně a snižuje to spotřebu, takže je to dobré pro ušetření pár gramů CO2. Poctivou mechaniku už dnes najdeš jen v některých modelech Subaru, některých Audinách ( do některých už ale cpou taky Haldex ) a u opravdových Ofroadů jako třeba Jeep.

U těchto systémů mě nejvíc štve to, že si to zapíná a vypíná jak chce. Teď už je to sice víc vychytaný, ale třeba Haldex první generace byl katastrofa, předek prohrábl, zadek se přípojil, auto se zavrtělo a jelo úplně jinam než řidič chtěl. Chtělo by to vysvětlivky od někoho erudovaného, protože pořádně odpovědět mi nedokázali ani v Subaru. Já jako obyč automechanik se střední školou doteď nepochopil kdo a jak u těchto systémů vychytá ten rozdíl při jízdě v zatáčce, kdy kola každé z náprav mají jinou dráhu. Vždyť to aby se při průjezdu zatáčkou točila kola obou náprav stejnou rychlostí přece nejde, to by ten průjezd byl hodně špatnou loterií a když tam není dif, tak to tam něco prokluzuje? Nebo se to na zlomek vteřiny vypne a zase hned sepne? Jsem z toho jelen

Chtěl jsem ještě na Youtube dohledat ten test s Legacy CVT, jak ji tam Dolejš zapíchl do sněhu a mordoval ji tak dlouho až tu lamelovou spojku přehřál ( asi teda jen olejovou náplň ) pojistka ji odstavila a měl z toho předohrab a musel se nakonec nechat vytáhnout. Jenže se nedaří, už je to asi pryč. U mechanického řešení právě tohle nehrozí. U Haldexu taky píší že je schopen poslat dozadu až 90, nebo dokonce 100% momentu. To je ale parádní pitomost, protože taková subtilní spojka ten krouťák, který je za převodovkou v tisících Nm nemůže přenést ani náhodou, to by ji zničilo v okamžiku.

Kluci co jezdí do Lungau na ledovou dráhu taky povídali že i BMW se po dvou hodinách driftů přehřálo a muselo se odstavit než zchladl olej a to bylo jen při jízdě bokem. Při pokusu o vyproštění se přehřeje raz dva a zničený Haldex už tu taky byl a nijak dlouho to ani netrvalo.......

.....a ještě malé pojednání z testu nového Outbacku 2015 s CVT ........Systém stálého pohonu všech kol je v kombinaci s převodovkou CVT je tvořen systémem variabilního rozdělení točivého momentu, který v lehčím terénu funguje znamenitě i díky režimu X-Mode. Pokud ale půjdete až na samou hranu schopností podvozku, udělá lepší službu poctivá mechanika tvořená mezinápravovým diferenciálem s viskózní spojkou, kterou dostanete výhradně v kombinaci s manuální převodovkou.

2015-11-16 14:57:04

Zdravím, kto menil olej v CTV prevodovke. Aký olej ste tám dávali a ako často sa to má meniť. Moje Legacy ma 160K, a nebolo tam ešte menené ani v prevodovke ani dif. Servis píše v manuáli iba inspection, nič o výmene. Nejaký názor na túto výmeny?

2015-11-17 14:46:59

juraj2311: v tomhle se raději obrať na nějaký Subaru servis, ale už jsem někde na fórech zachytil že se doporučuje měnit někdy v 80 tkm a při častém tahání přívěsů i dříve, ale přesně to nevím.

2015-12-17 13:37:42

juraj2311: ahoj, zajímal jsem se o to teď docela intenzivně a našel jsem pár rad. Subaru prý doporučuje první výměnu po 60-80tkm a další po 45tkm Není to žádná pr.el, nová převodovka stojí přes 300tis.Kč...repase, stejně jako použitá převodovka cca 50tis.Kč

Podle zkušeností ostatních majitelů, není radno tímhle tahat žádný těžký přívěsy, nebo trápit převodovku v terénu. To se pak intervaly výměny oleje ještě více zkracují a nebo rovnou převodovka odejde do věčných lovišť.

Nechávám si vyměnit olej u jedné z doporučených firem a pak napíšu jak to dopadlo.

2015-12-17 17:13:41

lades: a aký olej tam ides liat? ja som pozeral na valvoline cvt synpower

2015-12-18 08:35:11

juraj2311: Ještě nevím, jsem objednaný do servisu. Nechám si tam poradit. Origo Subaru CVT olej je prej 2x tak drahý, ale špatně zvolený olej může na druhou stranu převodovku zničit.

Ty nové zjištění mne docela vystrašily, protože začínám pociťovat mírné cukání při zrychlování, tak jsem se raději hned objednal na olej a diagnostiku.

Lineartronic má v sobě prý také software, který se učí řadit dle stylu jízdy majitele. Občas to blbne a stačí "jen" resetovat řídící jednotku převodovky. Prostě je to zase jen počítač. Pokud jsou ale v oleji kovové piliny, je to řiti...

Také prý nemá cenu jezdit do autorizáku, ale jet ke specialistům na převodovky. V Subaru ti udělaj jen výměnu kus za kus -300tis. Kč.

Jak se vrátím ze servisu, napíšu zkušenosti.

Z webu:

http://pentosinoil.cz/wp-...BD-list-Pentosin-CVT1.pdf

2015-12-23 09:34:15

juraj2311: ahoj, tak jsem byl v servise Kaps automatik. Vypadají jako slušná firma se zkušenostmi.

U mne bude zřejmě závada někde v mechanice:(( takže začínám šetřit finance

Pokud jde o olej, Valvoline by mohlo být v pohodě, ale existuje spoustu jiných...RedLine Non Slip, Ravenol CVT, aj. Nevím jak u CVT, ale běžně se nedá z převodovek bez speciálních odsavaček dostat všechen olej, aby jsi nalil celou náplň novou. Blbý je, že se ty oleje nesmí míchat dohromady, takže raději bych to nechal servisu.

2015-12-23 10:12:12

lades: no tak som volal aj ja do dvoch servisov Subaru u nas na SR a jeden to robí dvojitým preplachom, čiže minie vela oleja a ten druhý to robí dolievaním oleja a robia to tak už dlho a žiadna sťažnosť. Odsávačky na olej sú v dobrých servisoch.

ten Red Lines som čítal, že je ok, ale nenašiel ponuku na SR, Valvoline je k mání a Ravenol tiež. V Servisoch Subaru, tiež majú iba náhrady olejov a sú raz tak drahe ako Valvoline. Volvoline 13 eur a Subaru CVt, čo si tam oni dajú nalepku 25-35 eur. Subaru svoje oleje nerobí ten asi bude používať Mitsuoil- to je niečo japonské, ale tiež som ho tu nevidel.

Keď sa opýtam, čo to presne tá tvoja prevodovka robí, ako bola zaťažovaná a kolko ma nabehané?

2015-12-23 10:52:46

juraj2311: rozjezdy a jízda po městě jsou v pohodě, ale při vyšší rychlosti od cca 80km/h nebo od 3000ot.min začne auto cukat a zrychluje pomalu. Vypadá to že prokluzuje ten řetěz. Kupoval jsem to auto při 90tkm a teď má 105tkm. Při koupi tam byl vyměňovaný olej, zkusím se zeptat co tam dali, tyhle problemy může dělat také jen špatně zvolený olej.

2015-12-23 11:50:41

lades: aha, tak ja som kupoval pri 145 000, mam 160 000, olej urcite meneny nebol nikdy a auto zatial ide dobre. To by som chcel vediet aky olej tam dali a ci ho menili cely alebo iba časť ako to robia v niektorých servisoch..

2016-02-04 14:25:10

juraj2311: Ahoj, s odstupem času chci doplnit konec. Auto jsem měl u Subaru na pravidelné výměně oleje a zároveň mi resetovali řídící jednotku CVT. Teď po ujetí cca 200km se auto chová normálně, takže žádná mechanická závada, jen zmagořila řídící jednotka... prý ještě nikdy CVT nevyndavali.

Výsledek pro všechny zní: Nešetřete a nechte si vyměnit správnej olej v CVT u Subaru každejch 45tkm. Pokud se objeví závady, nejdřív zkuste v Subaru reset převodovky, až pak pokud to nepomůže, začněte šetřit na opravu....

2016-05-12 20:27:35

Mam pro vas zabavnou "zavadu" CVT. Pri delsim stani v kolonach mi zacala svitit kontrolka oleje CVT+stabilizacni system+elektronicka rucka. Byl sem vyplasenej a hned sem sel menit olej v CVT, ale zavada se dal opakovala. No tak sem googlil a byla moznost vymenit ventily prevodovky apod. Nakonec sem nasel ze některým lidem se tahle zavada objevila po vymene zadnich zarovek za LEDky...no a to byl nastesti muj případ....

lades, 2016-02-04 14:25:10 napsal:

juraj2311: Ahoj, s odstupem času chci doplnit konec. Auto jsem měl u Subaru na pravidelné výměně oleje a zároveň mi resetovali řídící jednotku CVT. Teď po ujetí cca 200km se auto chová normálně, takže žádná mechanická závada, jen zmagořila řídící jednotka... prý ještě nikdy CVT nevyndavali.

Výsledek pro všechny zní: Nešetřete a nechte si vyměnit správnej olej v CVT u Subaru každejch 45tkm. Pokud se objeví závady, nejdřív zkuste v Subaru reset převodovky, až pak pokud to nepomůže, začněte šetřit na opravu....

2017-10-03 04:01:35

lades: lades: ahoj, kde Ti dělali výměnu toho oleje v CVT a reset jednotky ?? já jsem kousek od Ostravy a tady to nedělaj nikde , nebo nevím, napsali mi že se mění jen 4,5 litru celá nápln cca 12 litru se musi udělat na specialnim stroji s proplachem , asi ho nemaji


Odpovědět