Články


Život se Subaru II

2016-03-31 Přečteno: 647x

Život se Subaru   -   The End

Poslední dva roky jsem jezdil s Imprezou 2.0R. Přešel jsem na ni po sedmi letech krásného ježdění s Foersterem. Byl to sňatek z rozumu. Impreza byla generačně mladší, s málo kilometry, a s plnou servisní péčí EF. Očekával jsem, že si na Imprezu po Foersterovi zvyknu. Ale na skutečné pohodové ježdění jsem se, přes mnohé kladné vlastnosti Imprezy, neprojezdil. Pozvolna se začala vkrádat myšlenka že když došlo k přehmatu, a je naděje na lepší řešení, měl bych vyčkat na vhodný okamžik a pokusit se to napravit. 

Občas když jdu kolem zaparkovaných aut, tak z nich vybírám nejsympatičtější auto. To se na dlouho změnilo po Foersterovi. S přechodem na Imprezu jsem se k tomu vrátil. Preferovanou značkou podvědomě byla Subaru. Časem jsem se ale propracovával k objektivnějšímu hodnocení. Znamenalo to dostat se z víru značkových recenzí Subaru i klubových webů. A protože jsem se Subaru prožil mnoho pěkných let a kilometrů, a o autech s kterými jezdíme je příjemné slyšet pozitivní hodnocení, nebylo to snadné.

Při hodnocení míjených automobilů jsem zvažoval i záležitosti, které většinou nejsou uváděny v hlavních technických datech. Pohodlné nastupování, sezení nad vozovkou,  atmosféru kabiny apod. Prostě tu správnou krevní skupinu. To jsem u Imprezy postrádal.

Pokud chceme získat co nejvíce objektivní názor na jakýkoliv automobil, je to v době inflace informací docela zapeklitá záležitost. Dobrou metodou, i když také bez záruky, jsou křížové reference. Stavět proti sobě kladná a záporná hodnocení aut, která z osobních preferencí a finančních  možností přicházejí v úvahu, a podle selského rozumu je vyhodnocovat. Důležité byly osobní poznatky z řízení automobilů, ke kterým jsem se dostal.  Svezl jsem se také s většinou dnešních modelů Subaru a jejich motorizací. Ale jak už to bývá, mnohdy rozhodují náhody.

Často jezdím bez zastávky kolem autobazaru, kde jsem koupil Forestera. Hned za plotem, na zvýšeném náspu, je vyhrazené místo pro auta 4x4. Vloni na jaře jsem tam už z dálky zpozoroval větší tmavé SUV. Velikost a křivka karoserie mě zaujala, takže tentokráte zastávka na parkovišti.

Auto nebylo úplně neznámé, ale nikdy  jsem neměl možnost si je podrobněji prohlédnout. Nechal jsem tedy zklidnit tep a z blízka i odstupu si vozidlo důkladně prohlédl. Vystavené auto mělo nepřehlédnutelnou vadu. Číslo na cenovce. Protože ale pracovníci autobazaru zareagovali jako správní obchodníci a byli vstřícní, nechal jsem si předložit celou dokumentaci a otevřít auto. Následovala prohlídka kabiny, kufru, motorového prostoru a nakonec zaujetí polohy za volantem. Paráda. Bylo to na mě vidět a tak následovala nabídka k projížďce. Tu jsem s díky odmítl. Snad příště, a po prohlídce na rampě.

Doma jsem potom dlouho seděl u monitoru a třídil názory na auto, které mě tak zaujalo. Neoddělitelně od technických informací byla v hledáčku cenová politika jednotlivých prodejců a ta mě nechávala v klidu. Obchodní nadání mě z dálky minulo a tak vždy počítám se ztrátou, když se dostanu do ringu obchodníků s auty. Ale i ztráta má nepřekročitelnou hranici. Přesto jsem inkriminovaný automobil, Mazda CX-7 s naftovým motorem 2.2 MZR, zařadil jako možného následovníka Imprezy. 

CX-7 se prodávaly ve dvou motorizací. Benzínová 2.3 DISI a naftová 2.2 MZR.  Podle motoru  dostalo auto výrazně rozdílné uživatelské vlastnosti.

Auto s naftovým agregátem je spolehlivé, vychází z dlouholetých zkušeností značky s diesely, s docela nízkou spotřebou. Spadá do kategorie pohodlných vozů. Je radost překonávat s ním krátké i dlouhé vzdálenosti. Ale se zařazením do kategorie SUV bych váhal. Tak „sUV“.

S benzínovým motorem 2.3 DISI však dostane auto skutečné vlastnosti SUV. S výrazným S. Je to podle odborných recenzí „čtyřválcová vichřice, která sfoukne kde jaký sportovně se tvářící automobil“. Díky výkonnému motoru a výborně nastavenému podvozku umožňuje dynamické ježdění. Příjemná pro dlouhé cesty i jen projížďky pro radost. Kdo  ale jezdí většinou po městě a jen kratší trasy, měl by se ji raději pro vysokou spotřebu vyhnout. Spotřeba benzínu odpovídá výkonu motoru a hmotnosti automobilu (a pochopitelně tehdejší, cca r. 2000, konstrukční a výrobní úrovni).

Tím skončilo období nezávazného teoretizování a příležitostných svezení s několika naftovými i benzínovými CX-7. 

Více jak po půl roce vypadla CX-7, ta, která mě na jaře tak trochu zamotala hlavu, z internetových stránek autobazaru. Za necelý měsíc se ale nápadně podobné auto objevilo na stránkách celostátního autobazaru na druhé straně republiky. Po porovnání vybavení, počtu kilometrů atd. se ukázalo, že je to ta samá. A také se stejnou cenovkou.

Asi za tři měsíce se cena snížila o 15%.  Jak se uvádělo v nabídce, „při rychlém jednání sleva“, tak to už mohlo být zajímavější. Doma jsme to pozitivně zhodnotili a začal jsem uvažoval že si auto zamluvím a pojedu se na ně podívat. Protože zřejmě za každých okolností platí že náhoda je nevypočitatelná,  tak se za tři dny ve stejném autobazaru objevila další   CX-7. Tentokráte benzínová. O dva roky starší ale s polovičním nájezdem kilometrů, a o nezanedbatelných dalších 10% nižší cenou.

Nastalo zvažování již zváženého. Který automobil by mohl být výhodnější? Dražší, mladší, s ekonomickým provozem, dvojnásobným počtem kilometrů a podle recenzí pravděpodobně nákladnějším servisem? Nebo starší, s polovičními kilometry, velkou spotřebou, jednoznačně se sportovními vlastnostmi a podle recenzí s nižšími servisními náklady? Z dlouhodobého nazírání nemusí být naftový motor úplně nejlepší řešení. To také uvádějí doporučení odborníků pro rozhodování při výběru staršího auta. Rozhodnout měla prohlídka. Pokud jsem na jaře hodnotil tehdejší CX-7 slovem paráda, tak nyní to bylo ještě příznivější. A projížďka to „dorazila“. Bude to benzín! 

Ovlivněn image  značky Subaru jsem žil v přesvědčení, že lepší jízdní vlastnosti snad neexistují. Například při průjezdu s nízkou Imprezou kruhovým objezdem jsem měl dojem, že to rychleji nejde projet. Proto při prvních jízdách s CX-7, vědom si rozměrů a hmotnosti vozu, jsem se držel hodně zpátky. Auto ale jezdí tak suverénně, až mě to i přes příznivé recenze mile překvapilo.

Počáteční dojmy potvrzují správnou volbu. Nastupování, pozice za volantem, atmosféra kabiny atd., všechno mě sedlo napoprvé. Stejně jako před lety s Foresterem. Ježdění s CX-7 je ale ještě více podmanivější. Je to logické. Motoru, který má o 100 kW větší výkon, s dvojnásobně vyšším točivým momentem posazeným od nízkých otáček, sekunduje odpovídající podvozek. To nelze nepoznat (a neuznat).

Jízda s CX-7 po horských točivých silničkám, rozjezdy a výjezdy prudkých stoupání, tady se předvádí potenciál motoru a podvozku. Zrychlení z 80 na 140, což jsou běžné požadavky na předjetí, potvrzují recenze motoristických novinářů.

CX-7 není malé a nízké auto, přesto se v zatáčkách naklání méně než Foerstery po roce 2004. Ukazuje se, že jedna z uváděných výhod motoru typu boxer, nízké těžiště, není rozhodují. Teorie že boxer výrazně snižuje těžiště automobilu totiž pochází z doby, kdy celý motor byl z těžké litiny. Dnešní motory jsou převážně z lehké slitiny, a proto nejtěžší díly, kliková hřídel, startér a alternátor určují, kde je jeho těžiště. Jak u boxeru, tak řadového motoru, jsou klikové hřídele a startéry prakticky ve stejné výšce! Proto rozhodující vliv pro naklánění v zatáčkách má konstrukce podvozku a ne použitý typ motoru. To dokazují různé typy automobilů v praktickém chování v zatáčkách. 

Spotřeba benzínu. Pokud dokáži projet trasy které jezdil  Foerster a Impreza stejným tempem (a to jde skutečně těžko!), spotřeba je cca 9-10 litrů. Motor DISI má přímý vstřik benzínu a je mírně dopován turbem. Je proto nutné, pokud někdy chceme šetřit, přizpůsobit tomu techniku jízdy. Rychle se dostat na požadovanou rychlost, zařadit odpovídající (co nejvyšší) rychlostní stupeň a plynového pedálu se skoro nedotýkat. Přesto automobil plynule pokračuje. Je to tím, že již při 1700 ot./min. má točivý moment hodnotu, odpovídající maximu Impresy.

Zatím nevysvětlený vliv na spotřebu má oktanové číslo. Na 95 oktanů mám spotřebu menší než na 98. Co se týká výkonu v závislosti na oktanech, k porovnání jsem se nedostal, protože na plynový pedál na podlaze jsem neměl důvod se dostat. Je to přesně to, co mám u automobilu rád. Když motor při většině běžných situací běží, jistě radostně, na špičku plynu. A při nutnosti zrychlit má co nabídnout. 

Ke každému automobilu jsem přistupoval s jistou pokorou, a CX-7 nebude výjimkou (jsem prostě přestárlý motorista 20. století). Chci-li dlouhodobě spolehlivý výkon, dodržuji předepsaná pravidla. Pravidelný servis a rozumné zacházení. Se studeným motorem opatrně, a při návratu do garáže také. Žádné prudké změny teplot. Správný tlak v pneumatikách,  dobrý benzín, olejové náplně měnit raději v předstihu. Nepřeháním to se sháněním co nejkvalitnějších olejů

. Oleje jsou často diskutovaný problém, a u CX-7 DISI je to snad ještě častější. Občas čtu diskusní fóra, ale raději dám na odborníky (křížová reference). V oblasti motorových olejů existuje studie, kterou provedl Výzkumný ústav paliv spolu s VŠCHT. Pro všechny, kteří experimentují s oleji, si dovolím shrnutí této studie:

-         pokud nejde o automobil více jak padesát let starý, dobrý olej je ten, který doporučil výrobce. Žádné převratné zlepšení s oleji vyšších kategorií nelze čekat. Existují ale dva faktory, které mají zásadní význam pro „to nejlepší“ pro motor.

-         první faktor je počet najetých kilometrů na jednu náplň. Při častých startech a ježdění krátkých tras by se měla výměna provádět o více jak 30% najetých km dříve. V opačném případě můžeme naopak přidat 20% najížděných km.

-         druhý faktor spočívá v samotném provedení výměny oleje. Předpokládejme, že vypouštěný olej má už jen 50% mazacích a konzervačních schopnosti původního nového oleje. Když olej vypustíme, zůstane na vnitřních plochách motoru ještě 7,5 až 10% původní náplně. Dolitím oleje nového a promícháním po prvním nastartováním nemá olej 90% vlastnosti nalévaného oleje, jak by odhadem vycházelo. Degradační vliv zůstatkového oleje, který se nepodařilo vypustit, je kanibalský. Podle výsledků měření se takto promíchaný olej dostane stěží na cca 70 – 80 % vlastností oleje nového (zdravé a shnilé jablko). Proto je důležitá zásada, olej vypustit ne v okamžiku kdy teploměr najede na pracovní teplotu, ale až po skutečně plně zahřátém motoru! Tím snížíme množství oleje který nejde vypustit. S tím může být v servisu problém.

Článek neberte jako návod pro změnu značky. V dnešní době na trhu neexistuje vyloženě špatný automobil. Jsou jen dobré, lepší, a pochopitelně ještě lepší. Také CX-7 není ideální. Příkladem může být nevyvážená výbava. Je vybavena špičkovou soustavou Bose, která poslechově navozuje atmosféru Rudolfína (benzínový motor v nízkých otáčkách není prakticky slyšet), ale nemá ani nejzákladnější parkovací sytém. Natož asistenta pro rozjezd do kopce.

Tak mnoho šťastných kilometrů za volantem toho správného automobilu!

Diskuze o článku Nové téma


Subaru Impreza III GE / GH / GR / GV

Toto je článek o modelu Subaru Impreza III GE / GH / GR / GV 5-door

Život se SUBARU

Život se SUBARU

   Automobilů s pohonem jedné nápravy jsem měl v minulosti několik. V zimně ale jezdím za sněhem na hory a přesto, že jsem nikdy nezapadl, chtěl jsem mít na stará kolena jistotu v pohonu 4x4. Tak jsem si pořídil Foerstera.   Forester byl pět roků ježděný několika řidiči, neměl servisní knížku, a proto s rizikem jej šlo hodnotit podle stavu tachometru. Dobrým signálem ale bylo, že ...


Články