Články


Test Subaru Outback: co udělá 250 000 km?

2008-02-20 Přečteno: 10 735x

Úvodem

Zvláště u nás zůstávají vozy Subaru poněkud stranou zájmu motoristů o větší, komfortní a originální auta. Zřejmě poněkud neprávem. Model Legacy kraloval nabídce japonské automobilky od roku 1989, teprve vloni tuto štafetu svým způsobem převzal „bombardér“ B9 Tribeca. Legacy je svým způsobem exot, jenž však patří k suverénně nejspolehlivějším osobním automobilům světa. Vyznačuje se samozřejmě prvky typickými pro vozy Subaru, produkty koncernu Fuji Heavy Industry. Pod kapotou mu proto tepe podélně uložený čtyřválec s protiběžnými písty, permanentně jsou poháněna všechna čtyři kola a dveřní okenní skla mají bezrámovou konstrukci.

Jak šel čas

Legacy bylo výrazně modernizováno teprve pro rok 1999. Zachovalo si své typické rysy, včetně bezrámových dveřních oken, stálého pohonu všech kol a motoru s protiběžnými písty, jehož osa spolu se zbytkem poháněcí soustavy prochází celým vozem v jeho podélné rovině. Vozům Legacy a Outback jsou tyto prvky vlastní dodnes. Při modernizaci vůz dostal novou víceprvkovou, prostorově úspornou zadní nápravu uloženou v pomocném rámu, změn doznaly i motory. Nové hlavy válců dostaly například svíčky umístěné přímo nad středem spalovacího prostoru, což mělo za důsledek lepší průběh spalovacího procesu, spojený se snížením spotřeby a hlučnosti. Outback se poprvé objevil v roce 1997 jako varianta modelu Legacy, jež se od provedení Kombi lišilo jinými nárazníky, plastovým obložením boků a spodní části bočních dveří a vyšší světlou výškou. Legacy bylo vždy k dispozici také jako klasický čtyřdveřový sedan. Outback je v porovnání s běžným kombíkem o 40 mm delší, o 50 mm širší a o 65 mm vyšší. Výrobce nazýval Outback prvním vozem třídy SUW, tedy Sport Utility Wagon (snad ne s klasickým úmyslem „nekralujeme žádné současné třídě, vytvoříme si tedy třídu novou”).

Pohled zvenčí

Od běžného Legacy kombi se Outback liší oplastováním boků karosérie a jinými nárazníky, vpředu s kulatými mlhovkami krytými plastovými mřížkami. Vzhled celého vozu je jedinečný, záď si můžete splést snad s někdejší Mazdou 626. Péče konstruktérů o dobrou aerodynamiku je patrna z minimálních spár mezi díly karosérie a z oken vyvedených až k vnější siluetě vozu. Skla ve dveřích jsou samozřejmě bezrámová, což působí efektně, ale navíc odlehčuje beztak poměrně těžké dveře. Sloupky karosérie jsou poměrně tenké a zasklená plocha velká, což usnadňuje výhled z vozu.Sdružené přední reflektory pod svými plastovými kryty zahrnují oddělené paraboly pro potkávací a dálková světla a blinkly. Novější vozy Legacy a Outback poznáte podle toho, že přední blinkry jsou kulaté. Zrcátka i kliky jsou lakovány v barvě karosérie. Nevšimnout si nelze zvýšené střechy, jež obsahuje dvě střešní okna. To přední lze elektricky vyklápět, to zadní zasouvat do střechy. Zadní světlomety jsou opticky součástí průběžného transparentního pásu, mlhovky i zpětné světlomety jsou jejich součástí a vyklápí se vzhůru spolu s víkem zavazadlového prostoru. Za pozornost stojí pečlivá přestavba vozu z levostranného na pravostranný provoz: hrdlo palivové nádrže je v pravém zadním blatníku, zatímco výfuk směřuje vlevo, čili od chodníku. Pro řízení vlevo byl zrcadlově otočen dokonce i panel ovládání klimatizace.

Uvnitř

Zkoušený Outback byl čalouněn jemnou šedou kůží a velmi kvalitními plastovými obkladovými materiály, jež ani po ujetí takřka čtvrt milionu kilometrů nevrzaly a jejich slícování zůstávalo bezchybné. Podobně jako zvenčí, také uvnitř vše působí bytelně, také díky tomu nebyl poměrně vysoký kilometrový náběh znát na opotřebení ovládacích prvků. Dokonce ani volant či řadicí páka nebyly „osahané“. Nikoho nepřekvapí, že je interiér Outbacku ve všech ohledech prostorný, pokud ovšem vůz srovnáváme prizmatem střední třídy. Vzadu je sice místa pro cestující dostatek, ale zvláště pro hlavy a kolena je ho tak akorát. Horní část palubní desky a obložení dveří je černá, spodní části jsou světlé a ladí s šedým čalouněním. Přední sedadla poskytují na rozdíl od těch zadních slušnou boční oporu. Cestující vpředu mají k dispozici dvoustupňové vyhřívání, loketní opěry a řadu odkládacích prostorů ve dveřích či ve středové konzoli, ti vzadu pak síťky na zadní straně předních opěradel či výklopné držáky nápojů. Palubní deska je částečně obložena kvalitní imitací tmavého dřeva, v seznamu použitých materiálů objevíme i chromovaný kov. Střešní okna se otevírají jediným tlačítkem, umístěným mezi stropními bodovými lampičkami. Zavazadlový prostor je prostorný, dobře využitelný a výklopná zadní stěna sahá až k jeho podlaze, která je vzhledem k instalaci zadního diferenciálu o něco výše než u ostatních aut. Jeho objem lze zvětšit sklápěním nestejně dělených zadních opěradel. „Kufr“ je kryt svinovací vyjímatelnou roletou.

Pracoviště řidiče

Volant je sice poměrně velký, ale je spolu s řadicí pákou a madlem ruční brzdy potažen kvalitní černou kůží, jež přispívá k pocitu komfortu. Přístrojový štít nese velké ciferníky otáčkoměru a tachometru, doplněné po stranách palivoměrem a teploměrem chladicí kapaliny a sadou kontrolek. Za volantem máte pocit naprostého bezpečí a jakési nedotknutelnosti. Vše je zde rozmístěno přehledně a logicky. Na palubní desce vlevo jsou spínače předních a zadních mlhovek a korektor sklonu hlavních světlometů. Na středové konzoli je hned pod výdechy ventilace panel digitálně řízené klimatizace, doplněný vpravo výklopným držákem na nápoje. Pod ním najdeme autorádio, spínače tempomatu a vyhřívání spodní části čelního okna a několik prostorů pro drobnosti. Tempomat se jinak ovládá páčkou, umístěnou přímo na volantu v jeho pravé části. Ve dveřní loketní opěrce jsou spínače elektrického ovládání okenních skel, jednodotykové je pouze spouštění toho řidičova, a rozměrných zpětných zrcátek, se zvláštním spínačem pro jejich vyhřívání. Vnější osvětlení lze mít zapnuto trvale, protože se s vypnutím motoru zhasne. Pro aktivaci parkovacích světel slouží zvláštní tlačítko na horní straně krytu sloupku volantu. Řidič v Outbacku nalezne bez potíží tu správnou polohu a po ujetí několika málo kilometrů má pocit, jako by před tím snad žádné jiné auto neřídil. Tomu říkám „cítit se za volantem jako doma“. Důvodem rozladění tak mohou být jen vnější zpětná zrcátka, která i ve svých krajních polohách zůstávají příliš „přiklopená“ ke karosérii.

Nabídka verzí

Outback se dodával v kombinaci se čtyřválcovým motorem 2,5 l o výkonu 110 kW (od roku 2000 115 kW) a od roku 2000 také s novým šestiválcem H6 s výkonem 154 kW. Podobně jako tomu je u námi nedávno testované nové Imprezy, také Legacy má dva druhy převodného ústrojí, na nichž závisí i způsob rozdělování točivého momentu na nápravy. Oba mají sice stálý pohon všech kol, ale jen vůz s manuálně řazenou převodovkou je doplněn redukční převodovkou. „Automat“ má dělení točivého momentu mezi nápravy řízené elektronicky, vozy s převodovkou s přímým řazením prostřednictvím viskózní spojky. Vozy Legacy a Legacy Kombi byly k dispozici jak s uvedeným motorem 2,5 l, tak i s menším čtyřválcem 2,0 l/92 kW. Výbavové stupně nesly označení LX, GL a GX. Ceny se pohybovaly okolo jednoho milionu korun.

Vůz:
Subaru Legacy Outback 2,5 GX
Cena:
229 000 Kč
Rok výroby:
2002
Stav tachometru:
224 000 km
Další záznamy:
Koupeno jako nové v ČR, 1. majitel
Servisní knížka:
Ano
 
 
Výbava
 
 
 
Posilovač řízení:
Ano (hydraulický, el. řízený účinek)
Airbagy:
4x (čelní a boční)
El. řízení podvozku:
ABS, ASR
Centrální zamykání:
Ano, na dálkové ovládání
El. ovládání oken:
Ano, 4x
El. ovládání zrcátek:
Ano, el. Vyhřívání
Výškově stavitelné sedadlo řidiče:
Ano
Stavitelný volant:
Ano, výškově
Zadní opěradla
Sklopná, nestejně dělená
Klimatizace:
Ano, digitální
Autorádio:
Ano, s přehrávačem CD
Přední mlhová světla:
Ano
Nárazníky v barvě vozu:
Ne
Litá kola:
Ano, orig.
Palubní počítač:
Ne
 
 
Další záznamy
 
 
 
Kožené čalounění
 
CD changer
 

Podle údajů v servisní knížce patřil zkoušený Outback dosud jedinému majiteli, většinu svého života se pohyboval na Slovensku a poslední servisní prohlídku absolvoval před rokem při stavu tachometru 219 000 km. Vůz byl takřka v pořádku, projevily se pouze tři nedostatky: zevnitř orosené zadní světlomety, nefunkční zámek víka zavazadlového prostoru a drobný hluk opotřebeného ložiska v převodovce. I dveře řidiče se stále zavírají s decentním klapnutím, které by tomuto ojetému vozu mohla závidět řada těch nových. Potvrzuje to navíc skutečnost, že karosérie je velmi tuhá a během let se ani v náznacích nezdeformovala.

Na silnici

Motor je velmi dobře odhlučněn a vyvážen, takže posádku neobtěžuje hlukem ani vibracemi. Nejlépe se cítí v rozmezí 2 000 a 4 000 ot./min., kdy nabízí optimální tah, do vyšších otáček je pak třeba jej poněkud přemlouvat. I přes poměrně velký objem motoru není jízda vyššími rychlostmi zcela bezproblémová, na dálnici musíte často dokonce podřazovat. Nicméně svezení je s Outbackem velmi komfortní a příjemné. Řízení je přesné, byť má posilovač možná až příliš ochotný účinek, řazení taktéž a brzdy těžký vůz bez potíží zpomalí i několikrát po sobě. Průjezdy zatáčkami jsou překvapivě jisté, Outback jede za všech okolností jako po kolejích, nijak výrazně se při dynamických změnách nenaklání a chová se přísně neutrálně. Jízdu zpříjemňuje zařízení Hill Holder, jež je na rozdíl od dnes používaných elektronických systémů zařízením čistě mechanickým. Pokud stojíte do kopce a máte vyšlápnutou spojku, zachovají si oba brzdové kruhy po uvolnění brzdy tlak až do chvíle, kdy začnete pouštět spojku a rozjíždět se. Mimo zpevněné vozovky zvyšuje užitnou hodnotu auta dvoustupňová, i za jízdy řaditelná redukční převodovka. Ta eliminuje poměrně dlouhé převody a usnadňuje pomalou a opatrnou jízdu. Přesto je třeba upozornit na fakt, že se i přes vyspělý podvozek a systém distribuce točivého momentu nejedná o žádný off-road. Z provozu v těžším terénu jej vylučují zejména dlouhé převisy karosérie a nižší světlost.

Outback vs. Outback

Využili jsme možnosti krátce porovnat ojetý Outback s tím současným. Jeho vzhled je dynamičtější, dravější a oblejší. Jedná se o zcela novou konstrukci, přesto lze mezi oba vozy nalézt kontinuitu. Interiér nového vozu má blízko k ostatním současným modelům Subaru a ve srovnání se staršími Outbacky vyznává výraznější sportovní charakter, podtržený širším využitím matných „kovových“ obkladů. Tuto tendenci pozorujeme i na silnici. Nový Outback je ve srovnání se svým předchůdcem kupodivu lehčí, díky tomu je také hbitější, a to především v zatáčkách. Motor si libuje ve vysokých otáčkách, vůz je dynamičtější, ale spotřeba o něco nižší.

Závěrem

Outback v nás zanechal pocit úcty a uznání japonským konstruktérům. Vytvořili totiž robustní, byť celkem nenápadný automobil, který uspokojí nároky každého, kdo vyžaduje rozsáhlou výbavu, komfortní cestování, variabilní interiér, zvýšenou průchodnost a vysokou spolehlivost. Jeho nevýhodou jsou vyšší provozní náklady. Spotřebu paliva jsme jen stěží dostávali pod hranici 10 l/100 km, ve městě pak často dosahovala až 14 l/100 km. V potaz je třeba brát také fakt, že naprostou většinu dílů je třeba kupovat přímo v servisech Subaru a jejich ceny patří k těm vyšším. Vozy Subaru Legacy však naštěstí patří do naprosté špičky ve spolehlivosti, o čemž nás přesvědčil i zkoušený vůz. U starších aut této řady, vyrobených zejména před rokem 1999, byly výjimečně zaznamenány úniky oleje z motoru, předčasně „odcházející“ ložiska zadních kol či problémy s dvouhmotovým setrvačníkem. Naopak velmi trvanlivé jsou veškeré mechanické skupiny vozu včetně spojky a tlumičů. Zkoušený vůz byl i přes stav tachometru ve výborné kondici a jeho prodejní hodnotu lze považovat za velmi zajímavou.

Stručné technické údaje

 
Počet válců/ventilů na válec
4/4
Zdvihový objem motoru/typ motoru
2 457 cm3/zážehový
Nejvyšší výkon
115 kW/5 600 ot./min.
Nejvyšší krouticí moment
223 N.m/3 600 ot./min.
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,5 s
Nejvyšší rychlost
197 km/h
Převodovka
Man., 5 st.
Spotřeba paliva město/mimo město/kombin.
12,7 l/7,7 l/9,5 l/100 km
Rozvor náprav
2 650 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu
1 470/1 465 mm
Objem palivové nádrže
64 l
Hmotnost pohotovostní/užitečná
1 450/530 kg
Délka/šířka/výška
4 720/1 745/1 580 mm
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru (VDO)
455/1 646 litrů

Názory z branže

Petr Suchánek, manažer prodeje AAA AUTO

Charakteristika modelu

Každému, kdo se o automobily alespoň trochu zajímá, je značka Subaru jistě dobře známa jako specialista na vozy s pohonem všech kol. Pokud k tomu přidáme další odlišnost, kterou je motor s protiběžnými písty, neboli boxer, dostaneme po technické stránce skutečně výstřední vůz s výjimečnými jízdními vlastnostmi. A zástupce střední třídy Subaru Legacy tuto skutečnost jen potvrzuje. Námi sledovaná a na našem trhu nejhojněji zastoupená generace se vyráběla v rozmezí let 1994 – 2003. V našich končinách je Legacy k vidění především v provedení kombi a ještě oblíbenější se od svého uvedení v roce 1996 stala verze Outback. Jedná se vlastně o kombi s podvozkem upraveným pro vyšší průchodnost terénem, design je doplněn odlišným předním a zadním nárazníkem, patřičným plastovým obložením a dvoubarevným lakováním. Legacy se sice zásadního faceliftu nedočkalo, ale za to po dobu své výroby procházelo soustavnou modernizací.

Historie pohonných jednotek a karosářských variant:

1994: sedan, kombi 2.0 – 85 kW, 2.2 – 94 kW 1996: Outback 2.0 – 96 kW, 2.5 – 110 kW 1999: 2.0 – 92 kW 2000: 2.5 – 115 kW 2001: 3.0 – 154 kW

V první řadě je třeba říci, že Legacy potvrdilo pověst o kvalitě japonských vozů. Pokud k tomu přidáme výborné jízdní vlastnosti zajištěné nízkým těžištěm ležatého motoru, koncepcí náhonu všech kol a dostatečnou prostornost, vychází nám takřka ideální vůz střední třídy. Jenže Subaru není autem pro každého. Neběží ani tak o jeho poněkud vyšší cenu, ale hlavně o styl a přístup k detailům. S celkovými spíše sportovními vlastnostmi vozu nekoresponduje např. ani nenápadný, až šedivě působící design (výjimku představuje Outback). Celkové pojetí vozu prostě dokáže mnoho zákazníků nadchnout, ale řada motoristů naopak o takový vůz nemá zájem, byť by byl sebelepší. Právě proto má Legacy, stejně jako celé Subaru, úzkou, ale o to věrnější skupinu zákazníků. Samostatnou kapitolu tvoří motory. Všechny mají již zmíněné uspořádání boxer, které umožňuje umístění co nejníže a tudíž i snížení těžiště vozu jako takového. Kromě toho dovoluje tato koncepce dosáhnout i nižší hmotnosti agregátu a kultivovanějšího chodu, než u běžných řadových agregátů. Nevýhodou je pak samozřejmě jejich vyšší cena, což nás ale při koupi ojetého vozu trápit nemusí.

Na trhu ojetých vozů se Legacy drží takřka přesně na průměru, ačkoli ve skutečnosti má svými kvalitami na víc. Výrazně ceněné jsou verze Outback, o které je velký zájem, a tak se cena dokáže vyšplhat podstatně výše, než u běžného modelu. Legacy lze doporučit zájemcům o spolehlivý a robustní vůz. Je ale pravou, že tento vůz vám prostě musí „sednout“. Jistou nevýhodou může být téměř naprostá absence nabídky náhradních dílů z aftermarketu, což u starších vozů může z hlediska ceny servisu představovat zásadní problém.

Klady

- jízdní vlastnosti - motory boxer - kvalita a robustnost

Zápory

- absence druhovýroby náhradních dílů - poměrně úzká nabídka - vyšší ceny provedení Outback

Petr Šmarda, C&K Subaru, Brno:

O zkoušeného Outbacka bylo evidentně dobře pečováno, kdyby nebyla k dispozici pečlivě vedená servisní kniha, dalo by se autu klidně hádat o 100 000km méně. Ve voze se neozývají žádné nepatřičné pazvuky ať už z interiéru nebo z podvozku. Jediný zvuk, který kazil dobrý dojem, byl pravděpodobně z některého ložiska na převodném ústrojí. Jízda v tomto modelovém ročníku má své klady i zápory ve vztahu k modelu novému. Plusové body by se daly přičíst za prostornější interiér v oblasti ramen, komfortnější podvozek, který je dán nejen "foresterovskými" 16" koly, ale i vyšší váhou vozu a ochotu motoru pracovat i ve velmi nízkých otáčkách. Naopak mínusové body se dají přidělit za slabší brzdy vzhledem k váze vozu a díky většímu převodu na řízení i menší ochota vrhat se do zatáček než nové modely.

FOTOGALERIE



ZDROJ: www.autorevue.cz , celý članek

Diskuze o článku Nové téma


Subaru Outback

Toto je článek o modelu Subaru Outback

Subaru Outback Diesel: první opravdový test...

V době, kdy diesely míří i do supersportů, se nafťák od Subaru nezdá být ničím zvláštním. Přesto jde o velmi očekávanou novinku. Jaká je?

Subaristé se až dodnes posmívali dieselům a na druhé straně si dělali legraci ze zpráv o vývoji dieselového boxeru od jejich automobilky. Pro ...

Subaru Outback 2.5i Active

Skoro nemožné je na trhu najít přímého konkurenta vozu spojujícího výhody limuzíny, SUV s velmi sympatickou prostupností v terénu a odznakem prestiže a výjimečnosti majitele. Subaru Outback, alias Legacy kombi, je silný sebevědomý vůz, který jen tak něco nevyvede ze stopy a přitom si neřekne z n&aacut...


Články