Články


Subaru – vznik legendy s hvězdami ve znaku

2007-01-15 Přečteno: 5 129x


Subaru - vznik legendy s hvězdami ve znaku


První prezident společnosti Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), Kenji Kita, měl určité specifické požadavky na automobily: "Když se chystáte vyrobit automobil, udělejte plnohodnotný automobil." , "Japonská auta by měla mít japonská jména." Pan Kita byl zapálený pro výrobu osobních automobilů a enormně ho zajímala výroba prototypu (1954) prvního automobilu společnosti, známé P-1.

První osobní model automobilu společnosti FHI přicházel v tu nejpotřebnější dobu. Japonsko, zejména venkov, se jen těžko vzpamatovávalo z rapidního propadu ekonomie po prohrané válce a tak byl japonským ministrem mezinárodního obchodu a průmyslu stanoven úkol: zajistit mobilitu obyvatelstva s nízkou kupní sílou. Příslib na vytvoření levného a spolehlivého auta dalo více společností, nejlépe jej ale dokázala splnit FHI se svým P-1.

Zadání bylo od počátku všem jasné: levné auto, které hodně vydrží, uveze alespoň čtyři dospělé lidi, bude spolehlivé a bude snadno opravitelné i ve venkovských podmínkách. Konstruktéry byl vybrán velmi spolehlivý motor, dříve používaný v motorikšách, o objemu 360 kubických centimetrů. Inženýři se nechtěli spokojit s nějakým odbytým vzhledem, říkali, že by je hamba musela bičovat, kdyby chudým lidem za jejich dlouholeté úspory prodali škaredé,byť spolehlivé auto.

A tak model P-1 dostal líbivý aerodynamický tvar (není divu, většina konstruktérů byli mladí letečtí inženýři), lehkou karoserii a velké prosklené plochy. Celkem tedy sečteno a podtrženo: auto mělo čtyři kola, čtyři místa pro cestující, dvoje dveře a motor o obsahu dnešního zahradnického traktůrku.

subaru 360 prototyp

Už od počátku ale program stíhaly nepříjemnosti. Automobilové oddělení FHI bylo mladé a společnost mu nedokázala zaručit velké finanční zdroje, takže si inženýři museli dokázat poradit improvizací.

Například často praskaly zadní zkrutné tyče, které se v Japonsku nedařilo vyrobit s náležitou jakostí...inženýři museli pracně sami laborovat s užitými materiály a technologiemi, skoro nejezdili domů, spali v kancelářích na rýsovacích prknech, ale nakonec se jim povedlo problém uspokojivě vyřešit.

Další problém bylo udělení o způsobilosti k silničnímu provozu. Když byl po třech letech vývoje v dubnu roku 1957 prototyp nazvaný pracovně K-10 připraven k testu - výjezdu jednoho z nejprudších a nejdelších stoupání v Japonsku, a zkušební komisař viděl malé autíčko s motorem 360cc, které by mělo zdolat to ohromné převýšení s předepsanou zátěží tří lidí, zařekl se, že do té malé věci rozhodně nevstoupí. Nasedl do svého automobilu a oznámil, že bude čekat na vrcholu. Nedalo se nic dělat, na jeho místo se umístilo šedesátikilové závaží a vůz se svou dvoučlennou posádkou vyrazil. Cestou ani jednou nezastavil, mířil neúnavně stále vzhůru, cestou předjel několik dražších a mnohem silnějších automobilů, které byly nuceny zastavit pro přehřátí, a na vrchol přijel jen o několik minut později než velmi překvapený komisař. Tyč vydržela, motor také a tak bylo typu oprávnění uděleno . Zbýval poslední problém - jaké bude nosit jméno?

Pan Kita a jeho podřízení usilovně hledali správné jméno. Padlo několik návrhů, ale žádný z nich se panu Kitovi nezamlouval. Nakonec mu určil prezident jméno sám: japonské krásné jméno, které miloval...Subaru.

Subaru je název otevřené hvězdokupy (číslo v Messierovo katalogu M-45, hvězdná velikost 1,6 mag., vzdálenost od země 400 světelných let) v souhvězdí Býka, pro nás Evropany známé jako Plejády (Kuřátka), pro číňany známé jako Mao (v překladu znamená Subaru "vládnout" nebo také "držet pospolu"). Šest z jejích hvězd jsou viditelné pouhým okem, dalších přes 250 malých, namodralých hvězdiček je vidět dalekohledem.

Plejády

Je také velmi symbolické, že firma FHI vznikla původně sloučením šesti společností a tak je její symbol dokonalým spojením krásy a historie firmy.

logo

Když třetího března 1958 přišlo na trh malé autíčko, nazvané Subaru 360 mini, nikdo ještě netušil, že se toto auto stane milníkem v historii japonského automobilismu a že malé dceřinné firmě koncernu FHI dopomůže k pozdějšímu celosvětovému úspěchu. Po jedenáct let, až do ukončení výroby v roce 1970, bylo prodejním trhákem a pomohlo významnou měrou postavit japonskou ekonomiku zpět na nohy.



Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články