Články


Subaru Outback 2.5i Active

2006-08-12 Přečteno: 6 298x

Skoro nemožné je na trhu najít přímého konkurenta vozu spojujícího výhody limuzíny, SUV s velmi sympatickou prostupností v terénu a odznakem prestiže a výjimečnosti majitele. Subaru Outback, alias Legacy kombi, je silný sebevědomý vůz, který jen tak něco nevyvede ze stopy a přitom si neřekne z nádrže o mnoho. V září bude navíc faceliftován.

Automobil s pořizovacími cenami kolem milionové hranice a s výhradně benzinovými agregáty v nabídce plus tradičně s permanentním náhonem na všechna kola ve všech variantách se na dálku potkává snad jen s Audi Allroad či Volvem XC90. Tvrdit ovšem o nich, že jsou to přímí konkurenti, je nekorektní. U obou druhých značek lze totiž tvrdit, že jsou na tom lépe s obecně vnímanou úrovní prestiže, respektive luxusu. Hodně se odlišují navíc i způsobem prezentování na trhu - Audi a Volvo oslovují spíše luxusem a bezpečím, Subaru se nebojí k tomu připomenout i vynikající "pracovní" schopnosti Outbacku.

Nikdo ze Subaru nebude pochopitelně vylučovat blízkou příbuznost modelu Outback k Legacy kombi.Bude ale poukazovat na odlišnosti například ve velikosti prosklené střechy. Oproti Legacy je možné u exteriéru Outbacku postřehnout něco jako umírněnější sklon k razanci. Subaru Outback je s délkou 4730 mm a výškou 1545 mm vyváženým vozem, ani na jednom konci nelze mluvit o přílišném převisu. Konzervativní linie tolerují pouze akcent u hodně výrazných předních mlhovek a mírný obloukový výřez pod hlavním reflektorem. Mřížka chladiče ani decentní znak už nijak nevybočují z řady ostatních modelů. V bočním pohledu jde u Outbacku o "klasický" pěkný kombík. Za poznámku stojí jedině přidání směrových světel do krytů bočních zrcátek, výrazné oblouky podběhů a bez předsudků přiznaný plast prahů - to auto přeci patří do terénu stejně jako na silnici. Záď je narozdíl od ostatních partií vozu o poznání členitější. Vodorovné hrany a prolisy začínají hned od střechy minispoilerem odtokové hrany. Další zlom linie je na spodní hraně okna, pak nad znakem a další ještě jako prodloužení chromované lišty nad registrační značkou.

Rozměry a hmotnosti

Délka - 4730mm
Šířka - 1770mm
Výška - 1545mm
Rozvor - 2670mm
Vnější průměr otáčení - 11.6m
Objem zavazadlového prostoru - 459 l
Pohotovostní hmotnost - 1430kg
Užitečná hmotnost - 530

Zadní dveře do zavazadlového prostoru zapadají nakonec do velmi výrazného vybrání zadního nárazníku. Kaskáda linií nevadí ani tak z hlediska estetiky, jako spíš se zde přeochotně hromadí špína, na kterou leckterá myčka nedosáhne. Že má tohle Subaru opravdu "páru", dává najevo dvojice koncovek výfuku.




Do vozu se vstupuje příjemně doširoka otevřenými dveřmi, kde boční okna nerámuje kov. První dojem z vnitřku vozu je dvojí - prakticky pracovní a vyšší střední bez nevkusně akcentovaného luxusu. Sedadla ve výbavě Active sice neposkytovala žádnou přemrštěnou míru bočního vedení, přesto nabídla slušnou dávku stability i při pohybu v terénu. Tříramenný nastavitelný volant s průměrně silným věncem a ergonomickými vybráními, která přímo vybízela ke správnému stylu držení, poskytuje více než dobrý průhled na arciklasické uspořádání přístrojů v nevelké kapli. Veškeré manuální ovladače byly konstruktérem ergonomicky naprosto bezchybně usazené a rychle se dalo přivyknout i multifunkčnímu výstupku pro listování v menu palubního computeru.

Pracovně působila plochá středová konzole s běžným uspořádáním: audio s CD nahoře, klimatizace dole. Navrchu by mohl určitě být výraznější displej, což ve vyšších výbavách samozřejmě je. Active ovšem tam, kde mají ostatní obrazovku s navigací, nabízí "pouze" palubní schránku.



Prostoru na zadních sedadlech je dostatek. I s komfortem jsou na tom celkem dobře. V terénu se pochopitelně budou snažit cestující vzadu chytit navíc madel pod okny. Nad hlavou jim ovšem i při cloumavé jízdě "offroad" stále zbude dost místa.V objemu zavazadelníku Outback nad svými konkurenty sice právě nevítězí, ale i tak nabídne uspokojivých 459 litrů místa s přijatelně nízko položenou nákladovou hranou.



Benzinový čtyřválcový agregát 2,5i dává výkon 121 kW (165 k) při 5600 ot./min a nejvyšší točivý moment 226 N.m dosahuje při 4400 ot./min. Čtyři ventily na každý válec pracují s variabilním časováním i zdvihem. Agregát je navíc specifikován vačkovou hřídelí, rozvodem SOHC a vícebodovým vstřikem paliva.Outback podle dat poskytnutých výrobcem dosahuje s tímto pohonem maximálky 197 km/h a akceleruje z klidu na 100 km/h za 9,8 vteřiny.

Tabulková spotřeba se má v průměru ustálit na 8,9 litru na 100 kilometrů. Městem se má Outback 2.5i podle výrobce pohybovat za 12,3 a mimo město za 6,9 litru. Zatímco ve městě se testovacím šoférům dařilo výrazně šetřit, za hranicemi zástavby se sedmilitrová spotřeba ne a ne dostavit. U motoru s minimem elektroniky - na současnou úroveň běžnou ve třídě vyšší střední - je to ale pochopitelné. Přesto se v hodnotě kombinované spotřeby redakční test v podstatě dost přiblížil výrobcem deklarované hodnotě.



Všechna Subaru jezdí se symetricky uspořádaným pohonem všech kol. Výhodou je rovnoměrné rozložení hmotnosti a nízko položené těžiště pěkně ve středu konstrukce. Trvalý náhon všech kol zajišťuje dvojice nápravových a jeden mezinápravový diferenciál a také viskózní spojka.

Převodové ústrojí Outbacku navíc obohacuje k mechanické pětistupňové převodovce přiřazený redukční převod (1,45:1). S pocitem nepřekonatelnosti ho řidič nasadí v případě, že ani běžná "jednička" nestačí pro zdolání překážky a k dispozici je tak ještě více síly na kolech například pro výstup do extrémního sklonu. Vystavit mimořádný převod je možné díky konstrukci prakticky kdykoliv po sešlápnutí spojky. Je ale jasné, že něco takového provést při otáčkách nad tři tisíce by bylo vůči motoru barbarské. Subaru nekoriguje aktivní řízení přílišnými zásahy elektronických systémů. Výjimkou je snad jen ABS. Motor je stejně jako podvozek skvěle odhlučněn a pětistupňový manuál řadí plynule a s krátkým chodem páky.

Mírně nedotáčivou tendencí, kterou ovšem spolehlivě náhonem na obě nápravy Outback koriguje, se projevuje o něco vyšší váha vozu. Ta má za následek i poněkud patrnější zhoupnutí při výraznější akceleraci či naopak brzdění. Pravou lahůdkou je odpružení, které se chová stylem "čím rychleji přes nerovnosti, tím luxusnější pocity". Přestože na rovných dálničních úsecích se zdá, že by dvouapůllitrový motor šestku "utáhl", při běžném příměstském jezdění bychom tak daleko v řazení došli jen vzácně. Outback navíc díky patrnému "hučení" motoru nenavádí tolik posádku k subjektivnímu zkreslení představy o skutečné rychlosti.



V září přijde Outback s novou tváří. Nedá se přitom říci, že by se to nějak zásadně za poslední rok projevilo v prodejích. Tenhle vůz od Subaru je natolik výlučný, že svého zákazníka najde prakticky v jakémkoliv stádiu očekávání. Současný Outback je robustní, pohledný, v liniích moderní a dynamický a jeho schopnost obstát v terénu i komfortně cestovat ho staví poměrně dost vysoko v pomyslné třídě luxusních řidičských limuzín s výjimečnými možnostmi.

Největším nedostatkem Subaru obecně je absence silného turbodieselu. Výrobce na tom údajně velmi intenzivně pracuje. Mezitím se na některých západoevropských trzích začaly s celkem slušným úspěchem montovat do aut značky Subaru plynové varianty pohonu. To ovšem v globálním pohledu naftu nenahradí ani náhodou. Subaru Outback 2.5i Active je rozumnou volbou tam, kde rozum, sebevědomí, požadavek na bezpečnost, jízdní vlastnosti a hmotné zajištění nalézají konsensus. Za necelý milion včetně daně a za osm set bez.

Zdroj: automix.cz

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Subaru Outback

Toto je článek o modelu Subaru Outback

Subaru Outback Diesel: první opravdový test...

V době, kdy diesely míří i do supersportů, se nafťák od Subaru nezdá být ničím zvláštním. Přesto jde o velmi očekávanou novinku. Jaká je?

Subaristé se až dodnes posmívali dieselům a na druhé straně si dělali legraci ze zpráv o vývoji dieselového boxeru od jejich automobilky. Pro ...

Test Subaru Outback: co udělá 250 000 km?

Úvodem

Zvláště u nás zůstávají vozy Subaru poněkud stranou zájmu motoristů o větší, komfortní a originální auta. Zřejmě poněkud neprávem. Model Legacy kraloval nabídce japonské automobilky od roku 1989, teprve vloni tuto štafetu svým způsobem převzal „bombardér&ldquo...


Články