Články


Subaru - jak to všechno vlastně začalo

2011-03-02 Přečteno: 3 489x

Fuji Heavy Industries

Historie Japonského výrobce automobilů Subaru se začala psát v roce 1917. Tehdy Japonský vojenský důstojník Chikuhei Nakajima (obr.) založil společnost s názvem Nakajima Hikōki Kabushiki Gaisha. V té době by si tuto firmu s automobily s plochými motory a náhonem na všechna čtyři kola nespojil asi nikdo. Krkolomný Japonský název totiž v překladu znamená: Nakajimská letadlová společnost. Tehdy měla společnost v Japonsku 5 továren a byla pro Japosnké císařství velice důležitá, byla totiž prominentním dodavatelem letadel pro Japonskou armádu během druhé světové války. Vyráběla například stíhačku  Nakajima KI-84 (na obrázku).

 Po válce se firma přejmenovala na Fuji Sangyo a několikrát přeorganizovala, jeden čas dokonce vyráběla skůtr Fuji Rabbit (na obr.). Před rokem 1950 se v Japonsku velice zvyšoval vliv velkých konglomerátů, což mělo za následek schválení zákona, podle kterého se určité celky musely rozdělit na více malých společností. Nařízení neminulo ani našeho pradědečka Subaru. Společnost se rozdělila na 12 menších, po určité době se ale 4 nově vzniklé části spojily a vzniklo Fuji Heavy Industries, jež je mateřskou společností Subaru až do dnes.

Subaru 1500 (P-1)

Ředitel nově vzniklé Fuji Heavy Industries (FHI), pan Kenji Kita, viděl největší perspektivu ve výrobě automobilů. Co nevidět se pustil do projektování vozu s pracovním názvem P1. Ve firmě se nemohli shodnout jaký bude obchodní název automobilu. Nakonec bylo auto pojmenováno Subaru. Toto slovo patřilo mezi Kitova oblíbená. Tehdy se to ještě vyslovovalo Sumaru, což znamená "držet  pohromadě". .  Podle technických parametrů by jste však první vůz s šesti hvězdami na kapotě nepoznali. Podovzek vpředu tvořila rovnoběžníková ramena a vzadu tuhá náprava s listovými pery. Motor s označením FG4A rozhodně nebyl žádný boxer nýbrž řadový čtyřválec o objemu 1.5 litru s rozvodem OHV. Konstrukčně šlo o motor z Peugeotu 202, akorát sestavený v Japonsku. Později v FHI vyvinuli vlastní motor, měl stejné parametry jako ten od Peugeotu, jen byl o dvacet procent lehčí (Auto o celkové délce 4235 mm vážilo 1230kg). Motor byl uložen vepředu a poháněná náprava byla zadní. První i poslední Subaru 1500 bylo vyrobeno v roce 1954. Těžko říct, jaký by mělo auto úspěch, protože z důvodu logistických problému bylo vyrobeno pouze 20 kusů.

 

Subaru 360

Nástupce neúspěch své předchůdkyně, 1500, rozhodně vynahradil. Příběh vzniku Subaru 360 nám v dnešní době může trochu připomínat příběh Indické, superlevné Taty Nano (obr.). Podobnost začíná už u koncepce. V obou případech úkol pro konstruktéry zněl vymyslet dostatečně levné, dostupné, čtyřmístné auto, které dostane nepříliš bohatý národ (ať už tehdy Japonsko v případě Subaru nebo dnes Indii v případě Tata) na kola. Podobnost pokračuje i v technických parametrech, vždyť obě auta jsou poháněna dvouválcovým, vodou chlazeným motorem o nízkém objemu. Ten je u obou vozidel uložený vzadu a náhon je taktéž na zadní kola. Převodovka je u obou aut 4-stupňová. Je nutno dodat, že Tata se narozdíl od Subaru netěší takovému úspěchu.

 

V době svého vzniku muselo Subaru projít náročným zátěžovým testem. Ten se prováděl zkušební jízdou čtyřech komisařů serpentýnami na kopec. V den testování sněžilo. jeden z komisařů měl takový strach z jízdy po sněhu s miniautomobilem o váze pouhých 408 kg, že se jízdy nezůčastnil a místo něj se na sedadlo spolujezdce položilo závaží. Napínavá zkouška začala. Dvoudobý dvouválec o objemu 360 kubických centimetrů naskočil i v zimě hladce. Vozidlo se kurážně sápalo po zasněžené silnici na vršek, jako kdyby ho snad tlačil sám patron všech Subaristů. V té době byla jedním z nejrozšířenějších (mezi vyšší vrstvou) vozů Toyota Crown. Bylo to mnohem těžší a dražší auto, poháněné velkým čtyřdobým motorem. K všeobecnému podivu jich plně naložené miniSubaru několik předjelo.

I když auto samozřejmě mělo své neduhy, například mizernou bezpečnost, dostalo se mu zejména kvůli jeho nízké ceně nebývalého úspěchu. Vyrábělo se celých 33 let a celkem bylo vyrobeno 392,000 kusů. Bylo to auto, které dostalo Japonskou širokou veřejnost na silnice. To vše při výkonu 25 koní, maximální rychlosti necelých 100 km/h a se zrychlením  0-80 km/h za nekonečných 37 sekund.

Značka Subaru urazila za dobu své existence dlouhou cestu. Časem přibyl pohon všech kol, stále se zlepšoval podvozek, byly zavedeny ploché motory s nízkým těžištěm, dostavil se úspěch v rallye. Dnes obdivujeme výtečný Boxer Diesel s nízkou spotřebou nebo rychlou 2.5 WRX STi. I přes obrovský technický skok mají Subaru stále něco společného. Je to ta myšlenka dělat věci jinak, s důrazem na účel a spolehlivost. A proto až si budete zase na zasněžené cestě pochvalovat pochvalovat pohon všech čtyř kol svého vozu nebo se radovat z kovového ryku plochého čtyřválce, vzpomeňte si na Kenjiho Kitu, který přišel s nápadem vyrobit auto pro obyčejné lidi i model 360, který tehdy znamenal opravdovou revoluci.

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články