Články


Novinky o dieselovému motoru Subaru.

2008-01-26 Přečteno: 3 327x

Již v únoru 2008 se ve Spojeném království začne prodávat první dieselový motor Subaru a to v modelech Legacy Sports Tourer a Outback.

Přeplňovaný 2.0 litrový ležatý, protiběžný naftový motor poskytuje 110kW při 3,600 otáčkách a krouticí moment 350 Nm při 1,800 otáčkách. Motor splňuje emisní normu Euro 4 s oxidačním katalyzátorem, filtrem pevných částic a recirkulací výfukových plynů.

Nejúspornější model je Legacy Sports Tourer 2.0TD R se spotřebou 5,7 l/100km při kombinovaném cyklu a s pouhými 151 g/km CO2. Nejvyšší rychlost 126 mph (202,8 km/h) a zrychlení 0-60mph (0-96,5 km/h) je 8,5 sec. Outback je jen trochu pozadu s údaji 5,8 l/100km a 124 mph a 8,8 sec na 0-60 mph.

Motor používá pokročilý common rail s tlakem 180 Mpa (1,800 bar). Kompresní poměr činí 16,3 :1. Kdo by si chtěl procvičit angličtinu v poněkud technicko-strojařských výrazech, může se podívat na původní článek.

Modely s tímto motorem prošly některými úpravami: Přední pružiny jsou upraveny jak pro nový motor, tak pro převodovku s vyšším odstupňováním (to souvisí s vyšším krouticím momentem a nižšími otáčkami motoru). Posilovač řízení je nyní elektrický, což podporuje nižší spotřebu. Kliková hřídel je nyní krátká a pevná, což také přispívá k snížení vibrací. Zvětšeny byly přední brzdy a o 10 mm zkrácena řadicí páka. Klimatizace byla upravena aby dávala teplý vzduch v průběhu zahřívání motoru dříve.Tento motor se bude montovat i do Forestera od září 2008 a do Imprezy na konci roku.

Lidé ve Spojených státech uvítali rozhodnutí automobilky Subaru uvést naftový motor i na severoamerický trh, avšak mnoho lidí dává v diskusích průchod své nelibosti, že tomu tak bude nejdříve za dva roky. Sem tam se vyskytne názor, že je dobře, že někdo jiný (Evropané) motor vyzkouší a odladí první dětské nemoci, případně se objevil i obchodní pohled, že severoamerický trh zatím pro tento typ vozu příliš potenciálu nenabízí. Pro typického zákazníka je totiž karoserie kombi zvláštní, když už 4x4 tak velké SUV a také stále preferují velké benzínové motory. Ti co se těší na diesel od Subaru jsou většinou již majitelé nějakého vozu Subaru, nebo chtějí ušetřit náklady na palivo, neboť je velmi rozhořčily stoupající ceny (jak relativní oproti cenám v Evropě!).

Podstatná informace proč nebude tento motor v USA uveden dříve souvisí s převodovkou. Subaru nyní nabízí pouze pětistupňový manuál, plánovaný pro Evropu. Podle toho co říká Hirofumi Senoo, Fuji Heavy Industries, šéf vývojového a zkušebního centra Subaru, bude vývoj automatické převodovky trvat asi dva roky. Automatická převodovka bude jedinou volbou pro USA a bude pak jako alternativa nabízena i v Evropě. Senoo také uvedl, že Subaru zvažovalo použití současné šestistupňové manuální převodovky, ale vzhledem k navýšení váhy o 10 – 15 kg a z toho plynoucího zhoršení výkonových parametrů a spotřeby, raději vyvinuli 5 stupňovou verzi. Přesto Subaru očekává, že na konci roku bude vyvinuta 6stupňová verze stejné váhy jako je nyní uváděná 5 rychlostní.

Pro trh USA je ještě nedořešená otázka emisí. Norma Euro 4 není kompatibilní s předpisy 50 států v rámci USA. A protože Subaru nemůže emisím obětovat výkon (a zklamat očekávání zákazníků na dynamiku) zvažuje jaký způsob čištění emisí, zejména oxidů dusíku zvolí. Senoo také odhaduje, že prozatím nejsou Američané na naftový motor dostatečně připraveni a že tedy následující dva roky Subaru umožní řádnou přípravu vstupu na trh s tímto motorem. Diesel pro severoamerický trh musí zvládat extrémy v počasí a nový motor byl již testován ve Švédsku a Kanadě. Problémem je též cena, která bude pro Evropu oznámena 4.března v Ženevě.

Absence dieselu poškozuje prodeje Subaru zejména v Evropě, kde Subaru nemá ani 1% podíl. Proto se od uvedení tohoto motoru v nejčastěji kupovaných modelech očekává výrazné zvýšení prodejů. Vedle Legacy a Outbacku se motor v druhé polovině roku objeví i ve Foresteru a základní verzi Imprezy. Rozhodnutí ohledně modelů WRX a STI ještě nepadlo, protože je zřejmé, že by motor musel mít větší výkon a to není snadné dosáhnout.

Diesel se neobjeví v Japonsku (diesely zde mají méně než 1% zastoupení!), a pokud ano, tak až po USA. Další trh kam možná v budoucnu Subaru vstoupí je Rusko.

Subaru uvedlo svůj první motor typu boxer před 43 lety po dalších osmi letech jej spojilo se svým symetrickým náhonem na všechna kola. Práce na dieselu započaly na konci roku 2004 a vývoj evropské verze byl ukončen koncem roku 2007, kdy v prosinci byla zahájena výroba motoru v Japonsku. Subaru podle Senoo plánuje, že si tuto technologii ponechá jako výlučnou pro svoji značku.

Zdroj: Podle informací Green Car Congres a Car nad Driver převyprávěl VAK.


Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články