Články


Legenda která žije dál.....

2006-06-26 Přečteno: 3 305x



Legendou se ve většině případech stává člověk, který již nežije nebo věc, která již není běžně k sehnání. Jde o něco, co všichni obdivujeme nebo po čem všichni toužíme. Podobně je na tom právě i Subaru Impreza WRX STI. Jediným rozdílem je však to, že patří mezi legendy žijící a ještě nějakou dobu patřit bude, což je velmi dobře. Impreza WRX STI je legendou světových rally, přitahuje všechny fanoušky speciálů WRC a je ryzím, mimořádně nekompromisním sportovním automobilem. Každým rokem a s každou novou generací se chce stále více přiblížit závodnímu speciálu. Výhodou je i jediný opravdový konkurent, se kterým se každoročně předhání o to, kdo je lepší, hezčí a samozřejmě rychlejší. Impreza WRX STI a Lancer EVO IX jsou sedany střední třídy, které nehledí na praktičnost, ale především na sportovní notu a dodávku maxima adrenalinu svému řidiči. Oba stojí mimo ostatní konkurenty střední třídy, jsou totiž podstatně výkonější a jízdní vlastnosti mají na úrovni sportovních vozů. Mnohdy dokáží soupeřit i s daleko vykonějšími supersporty. Prostudujme tedy novou generaci Subaru Impreza WRX STI pořádně z blízka.

Nejvýkonější verze modelu Impreza přichází každoročně v novém provedení. Impuls k tomu dává závodní verze, která se neustále vylepšuje. Nové poznatky a vychytávky získané v průběhu závodní sezóny se poté využívají do sériového modelu pro běžné ježdění. Proto se vždy po skončení závodní sezóny na sklonku roku můžeme těšit z nové varianty. Doteď šlo však většinou o drobný facelift s větším zásahem především do útrob vozu a technického zázemí. Letos nás ale Subaru opravdu překvapilo.





„Estéíčko“ 06‘ je úplně o něčem jiném. Má nový výraz, který proměnil trochu nudně vzhlížejícího zaobleného Japonce v atraktivní modrozlatou střelu, za kterou se každý otočí. Tím velkým překvapením je, tedy alespoň pro mě, minimální množství úprav, které postačilo k tak radikální změně. Když to vezmu z globálu, přední světlomety a mřížka chladiče zařídily všechno. Ano, novou elegantní mřížkou, která připomíná dřívější působení firmy Subaru v leteckém průmyslu, byla osazena celá modelová řada Impreza. Podobné je to se světlomety. Ty jsou nyní užší, s decentním zvlněním a ostřejšími rysy. Drobnou obměnou prošel také přední nárazník s mohutným nasávacím otvorem a spodní hranou, nyní výrazně protaženou vpřed. Boky nárazníku doplňují maličkaté flosničky, usměrňující proudění vzduchu kolem vozu. S mřížkou chladiče také souvisí nový tvar kapoty, s vyrazným prolisem ve tvaru písmene V. U Imprezy STI nemůže samozřejmě chybět tradiční kaplička, zásobující čerstvím vzduchem mezichladič stlačeného vzduchu. Její výšku Subaru pro tentokrát o něco omezilo. Nová Impreza WRX STI vypadá zepředu mimořádně atraktivně a především hodně dravě. Proměna designu ji hodně pomohla v boji o další nerozhodné zákazníky.

Impreza 06 ale není pouze o přední části, Subaru si tentokrát dalo mimořádně záležet na aerodynamice. Mohutný přítlačný spoiler dnes ještě doplňuje strešní křidélko usměrňující vzduch k velkému přítlačnému křídlu a difuzor na podvozkové části, zajišťující stabilitu ve vysokých rychlostech. Zadní část nakonec doladilo jiné uspořádání zadních světlometů.





Když bych měl srovnávat loňskou a letošní verzi po stránce designové, musím se jednoznačně přiklonit k ročníku 06. Je to subjektivní názor, který však sdílí i většina příznivců japonské značky Subaru.

Interiér Imprezy STI 06 představuje pravý opak exteriéru. Neprošel téměř žádnou změnou, pouze minimalistickým doladěním. Můžete spekulovat, ale Subaru moc dobře ví, že není potřeba měnit to, co je dobré a vyzkoušené. Interiér je v tomto směru maximálně strohý a minimálně praktický, ale na druhou stranu výtečně funkční a jednoduchý. Dle stylu auta je stritkně zaměřen na řidiče, trošku také na spolujezdce a minimálně už na zbyvající dva cestující na zadních sedadlech. Velmi dobře lze však Imprezu využívat jako rodinný sedan. Dvě i tři děti si vzadu užijí dostatek prostoru a dovoluje to také vcelku příjemných 395 l objemu zavazadlového prostoru. Ve srovnání s konkurenty ve třídě je to slušná hodnota. Po usednutí za volant vás potěší naprostá jednoduchost. Tělo obejmou modré výrazně anatomické sedadla s vynikajícím bočním vedením. Jediným neduhem je jejich vyšší usazení a také malé rozmezí výškového nastavení. Souvisí to také s nastavením tříramenného kůží obšitého volantu, který disponuje pouze výškovým seřízením. Někomu se tak nemusí podařit najít úplně ideální posaz za volantem.





Impreza WRX STI není prošpikovaná elektronikou, a proto se vám před očima objeví klasické analogové přístroje bez palubního počítače. U sportovního vozu se to ale naopak vyžaduje, přímo před sebou máte otáčkoměr. Ostatní ukazatele jsou při ostré jízdě pouze informativní drobností. Za dobrou vychytávku považuji nastavitelný akustický signál, oznamující nutnost přeřazení dalšího rychlostního stupně. Záleží jen na vás, jestli chcete řadit ve čtyrech, pěti a půl nebo až v sedmi tisíc otáčkách. Mohu vám doporučit hodnotu okolo 5500 otáček, která dovoluje neztrácet výkon. Ovládání Imprezy STI je jinak velmi příjemné, musíte si sice na začátku zvyknout na tužší chod spojkového pedálu a řadící páky, ale to už tak nějak k Impreze patří. Navíc jakmile zrychlíte, vše se zlepší a daleko více padne do ruky. Impreza je opravdovou reálnou kopií závodního vozu.







Ještě vám dlužím informaci, jaké to je na zadních sedadlech. Já sám jsem menšího vzrůstu, takže jsem problémy neměl. Pravdou je, že cestující vyšší postavy mohou mít problémy s prostorem pro kolena a hlavu, ale myslím si, že mnoho dospělých na zadních sedalech nestráví více času. Rozhodně doporučuji, pokud nechcete mít „omlácenou hlavu“, se vzadu nezdržovat při rychlé a agresivní jízdě.







Subaru Impreza WRX STI je, co se týká motoru, zvláštním tvorem. Pod kapotou mu bije srdce, které nazýváme „boxer“ - plochý čtyřválec s protilehlými písty. Doteď se jeho objem pohyboval na hranici dvou litrů. Ve verzi „nulašest“ je pod kapotou všechno jinak, stejně jako exteriér je i pohonná jednotka kompletně nová. Tedy jak se to vezme, nová pro Evropu, stará známá pro Ameriku. Tam se motor o objemu 2,5 l již nějakou dobu používá v Impreze STI, ale také v dalším modelu Subaru, v rychlém SUV Forester. V Americe se motor o objemu 2,5l používal proto, protože jsou zde všeobecně velké objemy oblíbeny, také tolik neřeší cenu benzínu.





Umístěním do evropské verze modelu Impreza nedošlo k obávanému zvýšení spotřeby. Naopak, zásadním faktorem je širší využitelnost točivého momentu a tím pádem i lepší využítí jízdní dynamiky. Díky novému motoru je Impreza WRX STI celkově klidnější, nepotřebuje točit do maximálních otáček a spolehlivě zatahuje již od 2500 ot./min. Ocení to především ti, kteří se rozhodli Imprezu STI používat každý den. Všechny výhody většího motoru stvrdí při klidném tempu nižší spotřeba, v pohodě si vystačíte s 12 l/100 km. Předtím si ale budete muset zvyknout na výkonový potenciál, který láká k častému sešlapování plynového pedálu.

Nová pohonná jednotka zůstává i přes značné umírnění, stále pořádným divochem. Teprve až na okruhu poznáte, co se v ní opravdu skrývá. Nejlépe se jí dychá v rozmezí 3500 az 5000 ot./min. Při agresivnější jízdě však bez skrupulí dokáže spolykat až 25 či dokonce 30 litrů 98oktanového benzínu na 100 km. V porovnání s Mitsubishi Lancer EVO VIII chybí Subaru kultivovanější projev, na druhou stranu je jakási neurovnanost chodu charakteristickým rysem motoru boxer a projev odpovídá celkovému naladění vozu.

Oficiální materiály hovoří o tom, že se inženýři věnovali kromě aerodynamiky také nastavení odpružení, závěsům kol a lehce také aktivnímu diferenciálu, který by měl nyní v „režimu auto“ rozeznávat a vyhodnocovat situace při jízdě ve smyku. Hned po ujetí prvních kilometrů je znát zásadně tužší pérování, které se projevuje výraznou nervozitou při jízdě přes nerovnosti. Ve všem ostatním je nová Impreza vynikající.





Při testu jsem vyzkoušel všechny druhy jízdních režimů. Najezdil jsem s ní přes 400 km ve městě a na běžných silnicích, nakonec mě čekaly tři hodiny „blbnutí“ na okruhu v Sosnové u České Lípy, kde jsem se pídil po jejích hranicích. Asi každého překvapí, jak dokáže 0,5 l větší objem proměnit chování a dynamické vlastnosti vozu. Když pominu opravdu tvrdé pérování, lze s Imprezou nyní bez problému brouzdat po městě. Stačí řadit čtyři nebo pět a držet otáčkoměr na 1500 otáčkách. Dodržíte rychlostní limity a navíc se již nemusíte otravovat častým řazením, jak tomu bylo u dvoulitrového provedení. Když se dostanete z města pryč, na běžné silnice, nic se nezmění. Subaru si v klidu „šveholí“, připraveno vystartovat jako raketa vpřed. Jo, jo, je to ideální hračka na „street racing“. Trakce všech čtyř kol, zrychlení a neutuchající tah umí opravdu divy, což je vidět na každém tuningovém srazu při sprintech, kdy Impreza poráží i daleko výkonnější stroje.





Ze všeho nejzajímavější je agresivní jízda s Imprezou STI. Vše co vám na ní přišlo z tuha ovladatelné se najednou zjemní. Řazení jde lépe a podvozek už najednou není tak tvrdý. Rallyecrossový okruh nám poskytl ideální prostor na testování, díky rozdílným povrchům. Na šotolinovém ležela ještě vrstva sněhu a asfaltový byl mokrý, někde dokonce zmrzlý.





Impreza WRX STI má aktivní mezinápravový diferenciál, který skýtá velké množství nastavení. Umožňuje změnu omezení svornosti a tím pádem přenosu výkonu mezi jednotlivé nápravy. Na mokrém asfaltovém povrchu záleží jestli vám jde o rychlé časy nebo efektivní průjezdy. V druhém případě je nejlepší si v manuálním režimu přesunout kolečko na druhý čtvereček odspodu stupnice. Impreza WRX STI se po této změně chová jako zadokolka, daleko lépe jde do smyku, ale vyžaduje náročnější ovládání se spoustou korekcí volantu. Když se dostanete na šotolinu či kluzký povrch, můžete přesunout kolečko do polohy uprostřed stupnice. Pořád je Impreza dobře přetáčivá, ale daleko lépe řiditelná. S lehkostí ji hodíte do smyku a ve vysokých rychlostech s ní lze kontrolovaným smykem projíždět táhlé rychlé zatáčky. Navíc ovládání se stupňující se rychlostí zjemňuje. Na sněhu jsem si mohl dovolit při rozhození Imprezy řídit jednou rukou, druhou ještě v průběhu zatáčky řadit.





U letošní verze musím vyzdvihnout nastavení brzdného účinku. Brzdy Brembo jsou dostatečně výkonné, pedál jde řádně z tuha a ABS nezasahuje zbytečně brzo a často. Subaru Impreza WRX STI 06‘ je hodno svého zaměření, letos nás utvrdilo, že se ještě více přiblížilo k závodnímu provedení skupiny PWRC.





Subaru Impreza WRX STI nabízí opravdu hodně zábavy. Na trhu je pouze jediný vůz, který je schopen Impreze konkurovat schopnostmi i cenou. Překvapivé je za jak nízkou cenu dnes můžete získat ryzí sportovní vůz. Kompletně vybavená vrcholná verze modelu Impreza stojí 1 228 000,- Kč. Za tuto cenu dostanete sedan střední třídy, ne moc praktický, ale zato zcela oddaný svému majiteli. Za tuto cenu dostanete čtyřkolku s výkonem 285 koní, který vás katapultuje na 100 km/h za úctyhodných 5 s. Impreza WRX STI v letošním provedení navíc vypadá daleko atraktivněji a dravěji, než všechny ostatní předchozí generace. Poznáte to na každém kroku, kdy se za vámi každý otáčí, tedy v případě, že máte Imprezu typické kombinaci modré metalízy a zlatých kol.

Motor

- Čtyřválcový kapalinou chlazený, turbodmychadlem přeplňovaný zážehový motor 16V typu boxer. Variabilní časování ventilů, mezichladič stlačeného vzduchu.
- Objem: 2 457 ccm (vrtání 99,5 mm, zdvih 79 mm)
- Největší výkon: 206 kW (280 k) při 5 600 ot./min
- Největší točivý moment: 392 Nm při 4 000 ot./min
- Palivo: Natural 98

Provozní vlastnosti

- Max. rychlost: 255 km/h
- Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,4 s

Spotřeba paliva (l/100 km):
- Město: 15,3
- Mimo město: 8,3
- Kombinovaná: 10,9

Emise CO2 (g/km): 257
Objem palivové nádrže: 60 l

Podvozek

- Zavěšení předních kol: zavěšení McPherson
- Zavěšení zadních kol: víceprvkové zavěšení (jedno podélné a dvě příčná ramena)
- Rozměr kol: 8Jx17
- Rozměr pneumatik: 225/45 R17 90W

Hmotnosti

- Pohotovostní hmotnost: 1495 kg
- Celková hmotnost: 1900 kg

Vnější rozměry

- Délka: 4 465 mm
- Šířka: 1 740 mm
- Výška: 1 440 mm
- Rozvor náprav: 2 540 mm

Vnitřní rozměry

- Základní objem zavazadlového prostoru: 395 l


Zdroj: autorevue.cz

a na závěr ještě video z testování nové Imprezy - www.impreza-gt.info/download.php?soubor=20

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Subaru Impreza I GC / GF / GM

Toto je článek o modelu Subaru Impreza I GC / GF / GM

Subaru Impreza Design Concept: předobraz nové Imprezy

Zdá se, že vzhled Subaru Impreza čeká další velká změna. Stane se tak zcela jistě, pokud si designový koncept nové generace vozu, který bude vystaven na právě započaté Auto Show v Los Angeles, získá přízeň tamního auditoria.

Jeho oficiální obrázky najdete níže. Zřejm&aac...

Velké křídlo je zpátky, ať žije WRX STi 2011.

Subaru začne prodávat nejsilnější Imprezu v jedenácté evoluci. Z názvu vozu zmizelo slovo Impreza, ale co je důležitější - model WRX STI - se bude nabízet nejenom jako hatchback, ale zpátky je i tradiční karosářská verze sedan s velkým zadním křídlem.

O pohon nové WRX STI (slo...

Subaru Impreza XV - obalena plastem

Subaru začalo prodávat oplastovanou verzi Imprezy

Subaru podlehlo módní vlně a začalo nabízet Imprezu s "outdoorovým" vzhledem. Nový model vychází z aktuální Imprezy a kromě jiného zevnějšku nenabídne prakticky nic nového. Přesto jde o model, který stojí za pozornost. Impreza XV se začl...

Nové WRX STI 2011 se bylo ukázat na Nürburgringu

Nürburgring, legendární německý okruh je místem, kde mnoho automobilek zkouší své modely. Jedním z výrobců je i Subaru, které do Německa jezdí pravidelně od roku 1992. Nová Impreza WRX STI zajela v dubnu na tajném testování nejrychlejší čas ve své historii.

Na něme...

400 koní a

Věhlasná britská firma, která má zkušenosti i z formule 1 a stojí za mnoha legendárními stroji, nyní konečně ukázala svůj nejnovější produkt - Subaru Cosworth Impreza STI CS400. Upravená Impreza umí „stovku“ za 3,7 vteřiny a má výkon 400 koní.

Elitní ú...

Subaru Impreza WRX STI - nový sedan s velkým křídlem

Subaru ukázalo Imprezu WRX STI jako sedan s velkým křídlem

Na autosalonu v New Yorku se představila nejostřejší Impreza v klasické verzi sedan s velkým funkčním zadním křídlem. Nejsilnější model prodávaný v USA má výkon 305 koní a šestistupňovou manuální přev...

Prodrive ukázal závodní Imprezu za 3,6 miliónu korun.

Britský specialista na vozy Subaru ukázal nejnovější závodní Imprezu pro třídu N. Subaru Impreza N2010, jak zní celý název závodního speciálu, přijde v přepočtu na 3,6 miliónu korun.

Imprezu N2010 pohání upravený čtyřválec typu boxer s přeplňováním a v&yac...

Subaru Impreza R205

Subaru představilo limitovanou edici nejsilnější verze WRX STI. Novinka dostala název R205. Mezi největší změny patří upravený podvozek, brzdový systém a mírné navýšení výkonu motoru. V prodeji bude R205 pouze v domovském Japonsku.

Na dvoulitrovém motoru se změnilo předev&scar...

Test Subaru Impreza 2.0 R Sport

Subaru Impreza se představuje - zakulacená, s drzým výrazem a na pohled celkem i rodinná.

Je to Impreza nebo není? Líbí se vám nebo ne? Chtěli byste jí mít doma? Stýská se vám po té minulé? To všechno si musíte rozhodnout sami. My říkáme, že přišla nová...

NEW Impreza WRX STI je konečně v ČR v prodeji.

Asi nejočekávanější model značky Subaru se začíná prodávat i v České republice. Cena Subaru Impreza WRX STI začíná na 1 148 800 Kč a je dokonce možné si vůz objednat s možností odpočtu DPH, tedy v kategorii N1 za 986 219 Kč bez DPH.

Model Impreza WRX STI se stal synonymem pro radost z jízdy s vozidlem, které...

Subaru Impreza WRC2000 - nejlepší WRC všech dob

Subaru Impreza WRC2000 byla v předním motoristickém časopise Autosport zvolena nejlepším "World Rally Car" (WRC) v historii.

 

Ve výčtu, připomínajícím právě uplynulých deset let speciálů WRC, byla modrožlutá ikona prohlášena za nejlepší auto své generace. Článek zoh...

Nářadí pro KAMIKAZE - Impreza STi RA-R

Subaru připravilo další limitovanou sérii Imprezy STI. Dávka koní navíc, sportovní úpravy a to vše jen pro tři sta vyvolených. Jen tři sta vyvolených řidičů se bude moci prohánět v továrně upravené Impreze STI, která dostala poměrně dlouhé jméno Subaru Impreza WRX STi spec C Type...

Subaru Impreza WRX 2007 bude jako hatchback.

Už delší dobu se mluví o tom, že se Subaru hodlá vydat novou cestou, hlavně v případě nové Imprezy. Její nová generace se bude pyšnit radikálně odlišnými tvary po vzoru konceptu B5, který byl představen veřejnosti před rokem na autosalonu v Tokyu. Zásadní novinkou je, že společně s tradičn&iacu...

Impreza SW s novým motorem.

Subaru pripravilo pre svoj modelový rad Impreza Station Wagon (5-dverové kombi) novú základnú motorizáciu. Je ňou 1,5litrový štvorvalcový agregát typu boxer s maximálnym výkonom 77 kW (105 k) pri 6400 ot./min. Motor sa kombinuje s 5-stupňovou manuálnou alebo 4-stupňovou automatickou prevodovkou. Spotreba pal...


Články