Články


Diesel v Subaru ?!

2007-03-09 Přečteno: 2 614x

 

Na tiskové konferenci v Ženevě oznámil prezident Subaru Ikuo Mori, že vývoj nového vznětového plochého čtyřválce o očekávaném výkonu mezi 125 a 132 kW se dostal do finální fáze. Už si jej prý i vyzkoušel a byl potěšen jeho klidným chodem, avšak žádné podrobnosti nesdělil.

 

Toliko hovoří oficiální zdroje... Dovolte mi malé zamyšlení nad problémem „Subaru a diesel“. I když vím, že tohle téma je poněkud ožehavé a že pod článkem bude diskuze plná křičících smajlíků...musím. Musím, protože je to na pořadu dne.

 

Hodně z vás mluví o dieselových motorech s opovržením. Slýchávám slova jako „traktor“ nebo názory, že nafta patří do kamen. Jenomže teď je nafta i v plochém čtyřválci a kdokoliv z vás si jí bude moci příští rok vyzkoušet u svého dealera (myslím aut, pochopitelně). Otázka zní jasně – je nafta lepší než benzín? Ne, počkejte, neříkejte „ne“...ono to totiž není tak docela jasné. Naftové agregáty mají dvě nesporné výhody – nižší spotřebu než stejně výkonný benzín a vysoký kroutící moment.

Nižší spotřeba je jednoznačné plus pokud člověk najede za rok mnoho desítek tisíc kilometrů. Znám i takové, co najedou přes 60 tisíc kilometrů za rok. Ti, i kdyby se jim subaru kdovíjak zamlouvalo, šáhnou raději po nějakém naftovém autě, protože tím ušetří zhruba 60 tisíc ročně...a to je už docela hodně peněz.

Větší točivý moment znamená vyšší pružnost motoru v nižších otáčkách a také menší nárůst spotřeby při větším zatížení vozu. To je bezpochyby klad, pokud jste klidný jezdec a nebaví vás pořád „kvedlat“ s řadící pákou. Prostě jen polechtáte plyn a auto poslušně zrychlí. To si pochvaluje zejména početná skupina lidí, kterým pracovně říkám „Ochtáfkári f TDI“. Prostě jen šlápnou na plyn, z výfuku vypadne černá briketa (mnozí z nich mají své dehtové miláčky přečipované bez ohledu na emise) a oni jsou králi dálnice. Můj osobní názor je ten, že radost z jízdy není o tom jet 200 po dálnici, ale když je to baví...

 

Záporů dieselového motoru je dost. Jmenujme zejména vyšší pořizovací cenu, tvrdší a hlučnější chod, absence zpěvného zvukového projevu, vyšší emise, často větší náchylnost k poruchám ve srovnání s benzínovým motorem, větší hmotnost agregátu, neochota k vytáčení... záporů se dá najít hodně a hodně. Jenomže pozor! Jsou prostě lidé, kterým se vyšší cena za rok provozu vrátí (viz. předchozí příklad), jsou diesely s relativně klidným chodem, jsou velmi spolehlivé diesely... Zdá se, že jak jde čas mnohé zápory ustupují, zmenšují se a nebo dokonce úplně mizí. Jistě, na benzínový turbomotor nikdy podobně velký diesel mít asi nebude, lineární zátah přes celé pole otáčkoměru asi také ne, ale oproti tomu turbobenzínu má stále ohromnou výhodu – tu zpropadenou spotřebu. Můžeme se tvářit jako Jelimánci , že nás se to v podstatě netýká, že my svému miláčkovi rádi dopřejeme...ale u stojanu tiše trpíme...a někteří z nás trpí několikrát týdně, protože Subaru nejsou žádní šetřílkové.

 

Co tedy říct závěrem? Já se tedy na diesela docela těším. Určitě bude patřit k těm nejlepším dieselům na trhu a určitě to bude pěkné svezení (nevěřím tomu, že by nebyl postaven alespoň trochu do sportovna). Bude to pořád starý dobrý boxer. Pro lidi s velkým nájezdem přibude další důvod proč rozšířit naše řady a my...my dostaneme možnost volby. A uvidíte že za pár let mnoho z vás, kteří si tento článek čtete a nevěřícně kroutíte hlavou, přijede na sraz v dieselovém Subaru. Bude to nějaká hanba? Či snad troufalost? Ne, vážení přátelé...bude to totiž stále...Subaru.

 

Diskuze o článku Nové téma



Články